Nye EU-tall: Elbiler er ikke hellige – de suger også

Elbiler er ikke utslippsfrie. En ny rapport fra det EU-finansierte EIT Urban Mobility avslører at partikler fra bremser, dekk og veier er en større forurenser enn eksosgasser.

Elbiler har ingen forbrenningsmotor og dermed ingen utslipp. Men de mener ikke at elbiler kjører «rent» gjennom trafikken.

En ny rapport fra det EU-støttede EIT Urban Mobility peker på et oversett problem. Slitasje fra bremser, dekk og veien skaper skadelige partikler.

Nesten alle mennesker i Europa puster inn partikler hver dag som kan forkorte livet. Over 96 prosent av Europas befolkning lever med luft som inneholder flere farlige PM2,5-partikler.

Disse mengdene overstiger det Verdens helseorganisasjon (WHO) anser som trygt.

De ørsmå PM2,5-partiklene er så små at de kan trenge dypt inn i lungene. Derfra kan de bevege seg videre inn i blodomløpet. Her kan de forårsake hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og andre alvorlige sykdommer.

For de litt større partiklene, PM10, er situasjonen også bekymringsfull.

Her er 83 prosent av befolkningen utsatt for altfor høye nivåer. Elbiler bidrar mer til denne typen forurensning enn mange er klar over.

I byer, hvor det ofte er mye start-stopp-trafikk, kommer en betydelig andel av partiklene fra bilbremsene. Og elbiler klarer seg heller ikke uten dem.

Mer enn 60 prosent av partiklene i byområder i dag stammer fra bremser. Når bremser, dekk og veidekker slites, frigjøres små partikler.

Vekten og dekkslitasjen til elbiler utfordrer miljøet

Vi kan puste inn disse partiklene. Alternativt renner de med regnvannet ut i naturen. Mange av partiklene inneholder tungmetaller eller mikroplast. De kan skade både mennesker og miljøet.

Denne typen utslipp kalles slitasjepartikler. De har blitt den største kilden til partikkelforurensning fra trafikken.

Et problem er at elbiler ofte veier omtrent 20 prosent mer enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler.

Den høyere vekten betyr at elbiler sliter mer på veier og dekk. Jo tyngre et kjøretøy er, desto flere partikler slippes vanligvis ut fra dekkene og veien.

Samtidig har elbiler en «innebygd» fordel. De bruker såkalt regenerativ bremsing. Her bremser bilen ved hjelp av elmotoren, som samtidig lader batteriet.

Dette reduserer slitasjen på konvensjonelle bremser betydelig. Ifølge rapporten kan det redusere partikkelutslippene fra bremsene med opptil 83 prosent.

På grunn av den høyere vekten kan imidlertid økt dekkslitasje potensielt oppveie noe av gevinsten fra det reduserte bremsestøvet.

Fremtidige løsninger og EUs Euro 7-standard

Dette er imidlertid ikke nok til å løse problemet fullstendig. I London, der studien ble utført, slippes det ut rundt 8000 tonn dekkpartikler årlig. Bare 2 til 5 prosent av disse partiklene blir luftbårne.

Resten samler seg i støv fra veiene. Eller det renner ut i avløp eller ender opp i jord og vann. Der kan de gjøre minst like mye skade, ikke minst ved å spre mikroplast.

Rapporten bemerker at elektrifisering av bilparken er et viktig skritt. Men det er ikke hele løsningen. Den mest effektive måten å redusere skadelige partikler på er å redusere biltrafikken generelt.

Hvis flere velger offentlig transport, sykling eller gange, kan det ha en betydelig effekt. Effekten kan være opptil fem ganger større enn å bare bytte til en elbil.

Det finnes også tekniske løsninger. Bremser med karbonfiberkeramiske bremseskiver kan redusere utslippene med over 80 prosent.

Bremseklosser laget av organiske materialer, som er mer vanlige i USA og Japan, forårsaker også betydelig mindre slitasje enn de som vanligvis brukes i Europa. Så langt er imidlertid disse alternativene uvanlige og dyrere.

Fra 2026 vil EU innføre nye forskrifter, kjent som Euro 7. Disse forskriftene vil begrense partikkelutslipp fra bremser. To år senere vil reglene også omfatte dekk.

Problemet er at reglene bare gjelder for nye biler. Dette betyr at store deler av dagens kjøretøypark vil fortsette å bidra til utslipp i lang tid fremover.

Så selv om elbiler reduserer eksosutslipp og bremsestøv, kan de på ingen måte kalles utslippsfrie.

Ikke engang om forurensningen var usynlig for det blotte øye. For å virkelig forbedre luftkvaliteten er det ikke nok å bytte motor. Vi må også redusere antallet biler på veiene, konkluderer rapporten.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige...

Eieren bruker 1,4 milliarder for å redde Polestar

Det gjeldstyngede Polestar får nå en hjelpende hånd fra...

Audi angrer – nye RS6 får V8 med 730 hestekrefter

I januar så det ut til at Audi RS6...

Myndighetssensurert rapport om elbiler: For sensitiv

Myndighetene kalte elbilrapporten «sensitiv». Rapporten, som konkluderte med at...

Akkurat nå: Håndverkere fjerner klimademonstranter fra trafikklysene

Torsdag morgen tok klimademonstranter ut i gatene i København...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Jaguar-bilsalget kollapser med 97 prosent etter «våknet»-video

Jaguars salgstall i EU og Storbritannia har kollapset. Bare 49 biler ble solgt i april, en nedgang på 97,5 prosent, mens biler med forbrenningsmotorer...

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....