Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head up display.
Mazda har avduket sin nye elektriske SUV, Mazda EZ-60. Bilen er rettet mot konkurrenter som Tesla Model Y. Det er Mazdas neste store satsing pรฅ elbilmarkedet globalt.
Ny informasjon bekrefter flere detaljer om den kommende modellen. Den vil ogsรฅ tilbys som en rekkeviddeforlengervariant. Dette utvider modellens anvendelighet til flere kjรธpere.
EZ-60 mรฅler 4850 mm i lengde. Bredden er 1.935 mm og hรธyden er 1.620 mm. Akselavstanden strekker seg over 2.902 mm.
Til sammenligning er Tesla Model Y litt mindre. Den mรฅler 4790 mm i lengde og 1920 mm i bredde. Hรธyden er 1.624 mm og akselavstanden er 2.890 mm.
Mazda EZ-60 er altsรฅ en relativt stor elektrisk SUV. Den er posisjonert i et populรฆrt og konkurransedyktig segment av markedet.
Mazda EZ-60 – design og funksjoner
Designet henter inspirasjon fra Arata-konseptet som ble vist i fjor. Bilen er tydelig gjenkjennelig som en Mazda. Den har imidlertid et mer karakteristisk utseende enn merkets nรฅvรฆrende SUV-er.
Fronten bรฆrer merkets signaturgitterform. Den er imidlertid tilpasset elbil. Det finnes ingen tradisjonell radiatorgrill for luftinntak til en motor.
I stedet ses slanke LED-frontlykter. En LED-stripe gรฅr under den falske grillen. Det gir et moderne utseende til fronten.
Mazda-logoen foran kan ogsรฅ lyse opp. Det gir en ekstra visuell effekt til bilens design, spesielt i mรธrket.
Mazda har hatt begrenset suksess med tidligere elbiler. MX-30-modellen svarte ikke til forventningene i flere markeder.
Markedsposisjon og versjoner av EZ-60/CX-6e
MX-30 hadde en relativt hรธy pris. Den hadde ogsรฅ en frustrerende kort rekkevidde for mange. Dette gjorde det til en skuffende fiasko kommersielt.
Det er derfor et stort press pรฅ den nye EZ-60. Det vil virkelig etablere Mazda i det voksende markedet for elbiler. Mange bilprodusenter lanserer nye elbiler de neste รฅrene.
Utenfor Kina vil modellen ha et annet navn. I Europa forventes den รฅ hete CX-6e. Oppdraget er imidlertid det samme; รฅ selge elbiler globalt.
Samtidig fortsetter Mazda รฅ produsere kraftige modeller med forbrenningsmotorer. Merket satte til og med salgsrekord i USA i fjor.
Til sammenligning kunne den danske importรธren, med i dag 3000 nyregistreringer i hele 2024, bare sรฅ vidt holde seg pรฅ topp 20 over de mest populรฆre bilmerkene i Danmark.
Stรธrrelsesmessig matcher EZ-60 ogsรฅ Zeekr 7X. Det er en annen av Kinas lovende nye elbiler. Zeekr 7X forventes ogsรฅ รฅ nรฅ globale markeder snart.
Den nye Mazda EZ-60 / CX-6e blir en viktig bil for merket. Den vil mรฅtte konkurrere i et felt med mange sterke aktรธrer, inkludert Tesla og nye kinesiske merker. Det blir spennende รฅ fรธlge lanseringen og mottakelsen av bilen.
Mens Mazda lanserer en bil med 100-tommers HUD โ head-up display โ beveger mange av konkurrentene seg gradvis i motsatt retning.
Hyundai har nylig sverget at fysiske knapper gjรธr comeback i sine nye biler. Volkswagen Group og Lucid Motors sier det samme. Les mer om det her .