RS e-tron GT Performance er den kraftigste gatebilen fra Audi noensinne. De 925 hestekreftene som pryder RS2 fra 1994 ble imidlertid lansert i stillhet.
Det er ikke mye Audi gjør med nye RS e-tron GT Performance. Og det er synd – for bilen er Audis kraftigste gatebil noensinne.
Firedørstyskeren har hele 925 hestekrefter og et batteri på 105 kWh brutto. Det høres nesten ut som noe av arbeidet Ken Block ikke fikk gjort for Audi på grunn av stjernens alt for tidlige død.
I tillegg til den ekstreme effekten har Audi strammet opp bilens understell. Faktisk må den være helt nyutviklet spesielt for GT Performance. En aktiv luftfjæring er fortsatt valgfritt.
– Målet vårt var å øke kjørekomforten og kjøredynamikken betraktelig, sier Carsten Jablonowski, sjefsingeniør ved Audi Driving Characteristics Development Team, i en pressemelding .
Det betyr at Audien nå har enda flere innstillinger som kan justeres bak rattet. RS1 og RS2 lar deg justere alt fra stivheten til chassiset til bakkeklaringen og lyden.
LES OGSÅ: Ken Blocks selskap går konkurs med milliardgjeld
Som standard leveres Audi RS e-tron GT ytelse på 20" hjul, mens 21" er ekstrautstyr.
– Som et designeruttalelse har hver detalj i RS e-tron GT-ytelsen blitt koordinert til perfeksjon, fra karbonfibertaket til sikkerhetsbeltene, fra eksteriøret til interiøret, sier en svært poetisk Christopher Kröner, som er ansvarlig for farger og detaljer i dette prosjektet.
Som en hyllest til den ekte RS2 fra 1994, som Audi fikk Porsches hjelp til både å utvikle og bygge, har bilen fått hvite 'skiver'. Det vil si hvit, digital instrumentering. Men Audi har valgt å ikke dele et eneste bilde av det i det internasjonale pressematerialet.
Den nye versjonen e-tron GT introduseres i Danmark i løpet av høsten. Priser og utstyr på det danske markedet er foreløpig ikke fastsatt, opplyser importøren.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!