11. februar, 2025

Nye tall: 77 prosent vil helst unngå elbilen

Et overveldende flertall av sjåførene sier i en ny undersøkelse at de heller vil vente med å kjøpe elbil. Teknologien er rett og slett for usikker.

En ny studie, DAT Report 2025, viser at 77 prosent av sjåførene foretrekker å vente med å kjøpe elbil. Studien avdekker en rekke faktorer som bidrar til denne nølingen, inkludert bekymringer om pris, teknologi og infrastruktur.

Resultatene viser at 77 prosent av de spurte sjåførene gjerne vil se tiden før de skal investere i elbil. En hovedårsak til denne nølingen er mangel på erfaring med elbiler.

Undersøkelsen viser at 74 prosent av de spurte aldri har kort i elbil. Som folkene bak den årlige DAT-rapporten kan forklare noe av den utbredte skepsisen.

Sjåfører som har prøvd å kjøre elbil er mer positive til teknologien. Nesten halvparten av denne gruppen (48 prosent) mener at elbiler egner seg til hverdagsbruk. Og 49 prosent ser på dem som fremtidens transportform.

Til tross for den økte interessen er det fortsatt bekymring for prisen på elbiler. 76 prosent av de spurte sjåførene som har erfaring med elbiler mener de er for dyre.

I tillegg er det usikkerhet rundt batterienes levetid og holdbarhet. 70 prosent av sjåførene anser batteriene i elbiler som utrygge. Og 61 prosent mener at teknologien ennå ikke er moden.

Studien viser imidlertid også at holdningene til elbiler er i endring. I 2024 anså 80 prosent av sjåførene batteriet som en usikkerhetsfaktor, mens dette tallet i 2025 har sunket til 77 prosent.

Studien avslører også at det er begrenset kunnskap om batterilevetid. 58 prosent av sjåførene mener at forbrenningsmotorer varer lenger enn elbiler. Gjentatte studier har vist at elbiler blir bedre. Men på enkelte områder henger de fortsatt etter, spesielt dieselbiler. Les mer om det her .

Mange sjåfører svarer i den tyske undersøkelsen at de vurderer å kjøpe elbil, men at de nøler på grunn av bekymring for rekkevidde, infrastruktur og ladetid.

Sjåfører som velger elbil gjør det ofte av miljøhensyn eller fordi de er interessert i «ny teknologi». Men elbilen er ingen ny oppfinnelse. Faktisk var Skodas første elbil en ølbil fra 1930-tallet. Så den forklaringen er ikke holdbar og har aldri vært det.

Studien tyder på at det først og fremst er de såkalte «first movers» som er åpne for ny teknologi som driver salget av elbiler.

Latest

Don't miss

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun...

Nye tall: Hvorfor elbiler trenger veihjelp oftere

Nye tall fra SOS International viser at elbiler trenger...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner...

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...