Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan føre til flere oppsigelser.
Totalsalget av nye biler i EU opplevde en nedgang i første kvartal 2025. Tallene viser en nedgang på 1,9 prosent sammenlignet med samme periode i 2024.
Utviklingen gjenspeiler et fortsatt utfordrende og uforutsigbart globalt økonomisk klima for bilprodusenter.
Til tross for den generelle nedgangen, var det store skift mellom drivlinjetypene. Elbiler og hybridbiler vant markedsandeler, mens både bensin- og dieselbiler gikk ned.
Dette viser en rapport fra den europeiske bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA.
Markedsandelen for elbiler i EU var 15,2 prosent i første kvartal 2025, mens hybridbiler sto for 35,5 prosent. Bensin- og dieselbiler sto til sammen for 38,3 prosent av salget.
Salget av rene elbiler økte med 23,9 prosent i kvartalet. Dette tilsvarer 412 997 nyregistrerte enheter. Markedsandelen for elbiler nådde dermed 15,2 prosent av det totale EU-markedet i løpet av de tre første månedene av 2025.
Dette er en økning fra 12 prosent i første kvartal 2024. Dette må imidlertid sees i lys av en fortsatt svak elbil på europeiske veier.
Faktisk viser en annen beregning fra den samme ACEA at andelen elbiler i det europeiske bilmarkedet ikke kan klatre over 1,8 prosent. Les mer om det her .
Tre av de fire største markedene i EU opplevde reversert vekst for elbiler i de første månedene av 2024. De tre markedene står for 63 prosent av alle elbilregistreringer.
Tyskland hadde en vekst på 38,9 prosent, Belgia vokste med 29,9 prosent, og Nederland økte med 7,9 prosent.
Frankrike trakk seg tilbake med en nedgang på 6,6 prosent. Forklaringene må omfatte: finnes i statsstøtten til elbiler som den franske regjeringen har trukket tilbake.
Hybridbiler, som ikke kan lades opp, fortsatte sin fremgang. Salget økte med 20,7 prosent i første kvartal 2025. Dette tilsvarer 964 108 registreringer. Hybridbiler er fortsatt den mest populære drivlinjetypen blant sjåfører i EU.
Veksten for hybridbiler ble drevet av betydelig fremgang i de fire største markedene. Frankrike økte med 47,5 prosent, Spania med 36,6 prosent, Italia med 15,3 prosent og Tyskland med 10,5 prosent. Hybridbiler tok dermed opp 35,5 prosent av EUs markedsandel.
Fokus på elektrifiserte biler
Ladbare hybridbiler, som på grunn av endrede målemetoder blir så godt som umulige å selge i Danmark, sto for en mer beskjeden vekst. Salget økte med 1,1 prosent i første kvartal 2025 til totalt 207 048 enheter.
Veksten skyldtes først og fremst økninger i Tyskland (+41,8 prosent) og Spania (+30,7 prosent).
Dette betydde at ladbare hybridbiler nå utgjør 7,6 prosent av totale bilregistreringer i EU. Dette er en liten økning fra 7,4 prosent i samme periode i fjor.
Ser man isolert på mars 2025, var det også vekst for elektrifiserte biler sammenlignet med mars 2024. Salget av elbiler økte med 17,1 prosent, hybridbiler økte med 23,9 prosent, og ladbare hybridbiler økte med 12,4 prosent.
Samtidig gikk det totale bilsalget i EU litt ned i mars 2025. Nedgangen var på 0,2 prosent sammenlignet med mars året før.
Den totale markedsandelen for biler med bensin- og dieselmotorer falt betydelig. De to drivlinjetypene sto for 38,3 prosent av salget i første halvdel av 2025. Det tallet var 48,3 prosent for bare et år siden.
Nedgang for bensin- og dieselbiler
Salget av bensinbiler opplevde en betydelig nedgang på 20,6 prosent i første kvartal. Alle større markeder viste synkende salgstall.
Frankrike opplevde den største nedgangen med 34,1 prosent. Tyskland falt med 26,6 prosent, Italia med 15,8 prosent og Spania med 9,5 prosent.
779 817 nye bensinbiler ble registrert i perioden. Markedsandelen for bensinbiler falt til 28,7 prosent fra 35,5 prosent året før.
Dieselmarkedet falt ytterligere, med en nedgang på 27,1 prosent. Markedsandelen for dieselbiler landet på 9,5 prosent i første kvartal 2025. Det var tosifrede prosentvise nedganger i de fleste EU-markeder.
Tallene for mars 2025 viste også en nedgang for bensin- og dieselbiler sammenlignet med mars 2024. Bensinsalget falt med 20,7 prosent, og dieselsalget falt med 25,5 prosent.
Utviklingen i bilsalget i EU er vanskelig å si noe om i disse dager fordi den kan endre seg så ekstremt raskt. Samtidig frykter flere bilmerker at de må permittere ansatte i hopetall.
Forklaringen må finnes i de ekstremt store investeringene som er gjort i elbiler. Investeringer som ikke kan dekkes av etterspørselen. Ikke engang om den øker. De største økningene må forklares med at de kommer fra allerede svært beskjedne tall.