Selv om nybilsalget falt i 2024, brukte danskene mer penger på de nye bilene, som tross alt fikk nummerskilt på seg. Det viser nye tall fra Dansk Industri.
Nye tall avslører en interessant trend: Danskene er villige til å bruke mer penger på nye biler, selv om fallende salg peker i en annen retning.
En ny analyse fra bransjeorganisasjonen DI Bilbranchen viser at forbruket av biler har økt med 49 prosent siden 2018, justert for inflasjon.
Det tilsvarer en årlig vekst på nesten syv prosent. Paradokset oppstår fordi antall solgte biler til privatpersoner har gått ned med nesten 50 prosent i samme periode.
En av forklaringene på dette fenomenet er danskenes økende interesse for elbiler. Elbiler ligger ofte i en høyere prisklasse enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler, noe som trekker gjennomsnittsprisen opp.
Ifølge Danmarks Statistik har gjennomsnittsprisen for en nyregistrert personbil økt med 51 prosent på fem år – fra 258.000 DKK i 2020 til 390.000 DKK i 2024.
Endringer i danskenes bilpreferanser gjenspeiles også i salgsstatistikken. Mikrosegmentet har for eksempel krympet fra 11 prosent av bilene solgt i 2018 til bare én prosent i 2024.
Minisegmentet reduseres tilsvarende fra 24 prosent til 12 prosent. SUV-segmentet er det eneste som har sett fremgang i perioden og står nå for 59 prosent av nysalget.
Den økte etterspørselen etter elbiler har også hatt en betydelig innvirkning på bruktimporten. Siden 2018 har antallet bruktbiler importert til Danmark økt med nesten 400 prosent – fra 11 800 biler i 2018 til 56 200 biler i 2024.
Bruktbilimport utgjør nå 35 prosent av bilene som eies av danske husholdninger, mot bare åtte prosent i 2018.
En annen faktor som spiller inn er leasing. Nybilleasing har blitt mer populært, og steg fra 15 prosent i 2018 til 26 prosent i 2024.
Det er imidlertid verdt å merke seg at leasingbiler ikke teller med i statistikken over husholdningenes bilutgifter, da de føres som investeringer i leasingselskapene.
Til tross for fallende bilsalg forventer DI Bilbranchen en økning i nysalg i 2025. Prognosen er en vekst på 7,8 prosent sammenlignet med 2024, noe som vil gi et samlet salg på cirka 187.000 nye personbiler.
Bransjedirektør Thomas Møller Sørensen forklarer at danskene prioriterer ulike når de kjøper bil i dag. De er villige til å investere mer penger i en bil som dekker deres behov og ønsker, selv om det totalt sett betyr å kjøpe færre biler.
Denne utviklingen kan sees på som et uttrykk for en generell trend i samfunnet, der forbrukerne i økende grad fokuserer på kvalitet og bærekraft fremfor kvantitet.
Det blir spennende å følge utviklingen av bilmarkedet de neste årene og se hvordan danskenes preferanser og prioriteringer vil fortsette å prege markedet. Spesielt i en tid hvor EU truer bilmerker med store boder. Les mer om det her .