Mens elbiler pรฅ globalt nivรฅ gjรธr en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport.
Mens elektrifiserte biler vinner terreng globalt, opplever Europa en nedgang i salget av elbiler.
En ny rapport fra konsulentselskapet Strategy& viser at over 40 % av bilene som selges i de stรธrste markedene i verden nรฅ er elektrifisert. Dette er en betydelig รธkning sammenlignet med fรธrste kvartal 2023, da andelen var under 30 prosent.
Kina er en av drivkreftene bak denne utviklingen. Salget av plug-in hybrider er tredoblet i landet pรฅ bare halvannet รฅr. Europa viser derimot en annen trend. I de ti stรธrste europeiske bilmarkedene falt elbilsalget med 14 % i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.
Rapporten fremhever Tesla Model Y som den bestselgende elbilen i de undersรธkte markedene. Model 3 tar andreplassen i USA og fire europeiske land. I Kina er det imidlertid BYD Seagull som er den nest mest populรฆre elbilen.
Den globale รธkningen i salget av elektrifiserte biler skyldes flere faktorer. รkende drivstoffpriser, รธkt fokus pรฅ miljรธ og klima, samt forbedret teknologi og infrastruktur spiller en rolle.
LES OGSร : Hva elbileiere hater mest med bilene sine
Europas nedgang kan derimot tilskrives ulike faktorer, blant annet endringer i subsidieordninger og usikkerhet rundt ladeinfrastruktur. For eksempel kollapset salget av nye elbiler mรฅned etter mรฅned mellom januar og august i รฅr. Les mer om det her.
Det er imidlertid verdt รฅ merke seg at elbiler fortsatt utgjรธr en relativt liten andel av det totale bilsalget i mange land. Det er fortsatt en lang vei รฅ gรฅ fรธr elbiler virkelig kan erstatte bensin- og dieselbiler.