Statsstottote tar bare med seg elbilen litt underveis inn i bilistenes garasjer, der det fortsatt er bensinbilen som dominerer. Det viser nye tall.
Det er ikke mye å diskutere. Det er fortsatt bensinbilen som dominerer og topper salgslistene i Europa.
I mellomtiden har salget av elbiler nå gått ned i flere av de helt store landene i Europa. I Tyskland har dette skjedd for sjette måned på rad. Senest med 18,1 prosent i juni. I Nederland har salget av elbiler falt med 15 prosent, og i Frankrike med 10,3 prosent.
Så langt har de fleste bilkjøpere i Europa valgt rene bensinbiler. Konkret har bensinbiler en markedsandel på 35,3 prosent, etterfulgt av hybridbilen som sitter på 29,2 prosent av markedet.
Kombineres hybridene med diesel- og bensinbiler, utgjør biltypene 84,3 prosent av hele bilmarkedet i Europa, mens elbilene tar 12,5 prosent. Resten er hydrogen- og gassbiler.
LES OGSÅ: Volvo slipper 2030-takene på «elbiler eller ingenting»
Det viser splitter nye tall fra den europeiske bilprodusentforeningen, Acea. Dette er imidlertid ikke fordi det totale bilsalget er imponerende. Faktisk økte den bare med 4,3 prosent over hele Europa i løpet av juni måned.
Dermed er det generelle bildet i Europa noe annerledes enn i Danmark. Generelt sett er billige Dacia Sandero også Danmarks mest populære bil. I hvert fall når det gjelder salgstall. Les mer om det her.
På hjemmebane har 45 prosent av salget de første seks månedene av 2024 gått til den rene elbilen. Mens det ikke er registrert en eneste hydrogenbil. Dette må ses i sammenheng med at de siste hydrogenstasjonene i Danmark stengte i fjor.
Flere bilmerker nekter imidlertid å avskrive hydrogen som energikilde i personbiler. Det samme gjelder i motorsykkelverdenen. Kawasaki er så langt fremme med utviklingen at japanerne tror de kan masseprodusere den hydrogenbrennende motorsykkelen tidlig på 2030-tallet. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her