Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan tape tusenvis av kroner på bare noen få år.

Markedet for nye elbiler er preget av store rabatter. Dette legger et betydelig press på prisene på brukte elbiler.

For eiere av elbiler kan dette bety et overraskende stort verditap på kjøretøyene deres.

Eksperter advarer nå om at elbileiere kan bli utsatt for betydelige økonomiske tap i løpet av de to første årene etter at de har kjøpt bilen.

Den gjennomsnittlige elbileieren har bare 49 prosent av bilens verdi igjen etter 2 års eierskap. Det er en dramatisk nedgang sammenlignet med 83 prosent i 2022.

Dette er hva The Sun skriver.

Til sammenligning har diesel- og bensinbiler vanligvis 70 prosent av verdien sin. Det er 21 prosentpoeng mer enn elbiler.

Kollapsen i bruktmarkedet for elbiler skyldes sannsynligvis trenden med massive rabatter på nye biler hos forhandlere.

Bilmerkene bruker disse rabattene til å oppfylle blant annet de engelske kravene om at en viss prosentandel av salget deres utelukkende må bestå av elbiler.

Regelen finnes også innenfor EU. Den slår imidlertid fast det motsatte: gjennomsnittlig CO2-utslipp fra bilmerker må ikke overstige 93 gram per km. kilometer.

– Det nåværende salget av nesten nye elbiler på bruktmarkedet er fortsatt mye lavere enn man skulle forvente for kjøretøy i den alderen (2–3 år gamle, red.), sier Philip Nothard fra analysefirmaet Cox Automotive Europe.

Nye elbiler konkurrerer direkte med brukte

De store rabattene på nye kjøretøy betyr at forbrukerne kan kjøpe en helt ny modell til samme pris som en nesten ny modell.

Det gir forbrukerne svært liten eller ingen grunn til å vurdere de brukte modellene.

Det er et skikkelig slag for et marked som trenger alle insentiver det kan få.

Markedet for elbiler er også påvirket av en kraftig økt konkurranse. Billigere modeller reduserer gjennomsnittsprisen.

Ifølge Autotrader falt prisen fra nesten 348000 danske kroner til under 217500 danske kroner mellom 2022 og 2025.

Philip Nothard forklarer at prisen på elbiler nådde toppen i 2022. Dette skyldtes pandemien, som satte press på globale forsyningskjeder.

Han legger imidlertid til at «middelaldrende» elbiler, de som er mellom tre og fem år gamle, har holdt verdien sin betydelig bedre de siste årene. De har bare sunket videresalgsverdien med 15 prosent.

Rabatter på nye elbiler har kuttet prisene med omtrent 34,8 milliarder danske kroner i fjor.

Dette tilsvarer et gjennomsnitt på rundt 95700 danske kroner per person. motorvogner, ifølge Society of Motor Manufacturers and Traders.

Det er firmabilene som taper mest.

Selv om fallende priser er bra for forbrukerne, har det også skapt bekymring i deler av bilindustrien.

Flåteoperatører, som bilutleiefirmaer, er spesielt sårbare for at biler ikke lenger er verdt noe.

Bare i England står utleiefirmaer for to tredjedeler av alt salg av nye biler. De kjøper vanligvis bilene sine nye med noen års mellomrom.

Derfra stoler de på at videresalgsverdien på bruktmarkedet kan dekke noen av kostnadene som ikke kom inn på utleie.

Med et synkende marked må selskaper akseptere store tap i fortjeneste når de oppdaterer flåtene sine.

I 2023 gikk leasingselskapet for elbiler, Onto, konkurs. Dette skjedde etter at selskapet ble tvunget til å nedskrive verdien av sin bilpark på 7000 biler med omtrent 182,7 millioner danske kroner det året.

Den britiske foreningen for utleie av elbiler (BVRLA) advarte i fjor om at mange lignende selskaper opplevde store tap når de solgte elbiler.

De kalte avskrivningene «uholdbare». Men det er ikke bare engelskmennene som omfavner elbiler. Det samme gjør de store, internasjonale utleieselskapene.

Ett selskap alene registrerte et tap på 7 milliarder kroner på 30000 elbiler før nyttår 2025. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

2 millioner sjåfører vil bli unntatt – Norge dropper spesialbensin

Et politisk flertall på Stortinget sørger nå for at...

Sjefen er på plass – skal selge det som kan være Danmarks billigste elbil

Nio klarte seg ikke engang i Danmark. Så nå...

Mercedes tilbakekaller elbiler – høres feil ut i revers

Elbiler lager vanligvis ikke mye støy. Men når de...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...