Polestar flytter fra Kina til Volvos fabrikk i USA for å sikre fremtiden sin. Samtidig konverteres gjeld verdt 18,7 milliarder danske kroner til nye aksjer.
Polestar flytter fra Kina til Volvos fabrikk i USA som en del av en omfattende redningsplan.
Produksjonen av Polestar 3 monteres nå ved anlegget i South Carolina, USA.
Flyttingen markerer et betydelig skifte bort fra kinesisk produksjon for elbilmerket.
Tidligere ble bilen bygget parallelt i både Chengdu og Ridgeville.
Men nå er den kinesiske æraen over for akkurat denne modellen. Ved å flytte alt til USA håper ledelsen å oppnå mye bedre effektivitet i det globale oppsettet.
Kunngjøringen kommer samtidig med en gigantisk finansiell manøver mellom de to merkene: Volvo Cars konverterer et lån på 2,7 milliarder dollar til aksjer i Polestar.
Dette tilsvarer omtrent 18,7 milliarder danske kroner, noe som styrker balansen til det pressede selskapet.
I tillegg vil Polestar ha trygghet i bakenden, noe som vil lette dem for ytterligere gjeld.
Tilbakebetalingen av 4 milliarder danske kroner til Volvo vil bli utsatt til desember 2031. Dette gir merket den nødvendige likviditeten til å fortsette driften, står det.
– Vi er takknemlige for den fortsatte støtten fra Volvo Cars, som hjelper oss med å styrke balansen vår, sier direktør Michael Lohscheller.
Ifølge informasjon fra begge bilmerkene, som eies av samme Geely-konsern, handler det om å optimalisere hele det globale nettverket.
Charleston-fabrikken vil nå være det eneste hjemmet til Polestar 3.
Modellen deler den avanserte SPA2-arkitekturen med Volvos eget elektriske flaggskip, EX90. Ifølge begge merkene er det mest fornuftig å ha produksjonen av begge bilene på ett sted.
– Flyttingen for å konsolidere den globale produksjonen av Polestar 3 til Charleston bidrar til å skape effektivitet, forklarer Volvos direktør Håkan Samuelsson.
Forklaringen kan imidlertid også være en helt annen. Som Boosted tidligere har rapportert, er både Polestar og Volvo i ferd med å bli forbudt i USA .
Investeringen i Ridgeville har kommet opp i omtrent 8,5 milliarder danske kroner det siste tiåret. Polestar ser i økende grad ut til å se vestover for sine fremtidige modeller. Mens den gamle Polestar 2 fortsatt er kinesisk, ser de mot Slovakia for de kommende lanseringene.