Den legendariske Formel 1- og McLaren F1-designeren Gordon Murray står bak det som nå er den dyreste bilen som noen gang er solgt på auksjon.
Det tok ikke mer enn noen få dager før rekorden ble slått.
Tilbake i september forvandlet et absurd hammerslag en ellers unik Ferrari SP3 til verdens dyreste bil med bilskilt.
Men nå har en GM S1 LM «The Special One» fullstendig knust den rekorden. I forbindelse med Formel 1-løpet i Las Vegas ble bilen solgt på en ganske vill auksjon.
Som forventet gikk budgivningen fullstendig amok. Det var faktisk bilens andre eier som la inn det store beløpet.
Den første eieren kjøpte alle de fem eksemplarene av S1 LM som noen gang ble bygget. Men han kunne lett «klare seg uten» denne ene bilen.
Vanvittig pris for en bil
Vinnerbudet var på 20,6 millioner dollar, eller tilsvarende 133 millioner kroner.
Til sammenligning ble den tofargede Ferrarien solgt for 26 millioner dollar, eller 166 millioner kroner. Og selv om den faktisk er dyrere, finnes det en god forklaring.
Ferrarien ble solgt av fabrikken i Maranello. Og alle pengene derfra gikk til veldedighet. Det er ikke tilfelle med den nye GM S1 LM. Det er ingenting fradragsberettiget her.
Hva den opprinnelige kjøperen betalte totalt for de fem bilene er fortsatt en hemmelighet, men vi har nå en vag idé om hva de kan ha kostet hver for seg.
GM S1 LM hyller sin legendariske forgjenger
Så hva får man egentlig for 133 millioner kroner? Vel, GM S1 LM er en hyllest til McLaren F1, som designer Gordon Murray også sto bak.
Begge modellene har en V12-motor. Men i motsetning til F1-modellens 6,1-liters motor, klarer S1 seg med en 4,7-liters kasse. Ingen av dem bruker imidlertid kompressor, turbolader eller annen assistanse.
Det er rå muskler. Og det er det rikelig av. S1 LM produserer 710 hestekrefter og spinner med hele 12 100 omdreininger i minuttet.
Til sammenligning klarte McLaren seg med 627 hestekrefter. Boosted har også kunnet rapportere at en McLaren F1-eier byttet bort sin fremtidige kone mot bilen .