Tesla anmelder fagforeningen til politiet etter hemmelig opptak av intern mote. Politiet har nå beslaglagt en datamaskin på fabrikken utenfor Berlin.
Tesla har anmeldt fagforeningen IG Metall til politiet etter en hendelse på merkets fabrikk utenfor Berlin.
Bilgiganten anklager en representant fra IG Metall for ulovlig å ha tatt opptak av en konfidensiell samtale i bedriftsutvalget.
Fabrikksjef André Thierig kaller handlingen uforståelig og har nå anlagt en formell straffesak mot fagforeningen.
Ifølge politiet i Brandenburg ble en bærbar datamaskin beslaglagt direkte på fabrikkområdet i Grünheide tirsdag ettermiddag.
Dette melder blant annet det tyske mediet RBB24 , som har fått bekreftet fra politiet at det er anmeldt IG Metall.
Tesla hevder at fagforeningens gjest gjemte opptaksutstyr for å fange opp intern informasjon. Dette kommer på et tidspunkt hvor forholdet mellom ledelsen og IG Metall er kaldere enn noensinne.
André Thierig har tidligere trukket en rød linje mot fagforeningskravene som presser på. Han advarer nå om at fremtidige investeringer i den tyske fabrikken kan være i fare.
Hvis IG Metall vinner det kommende valget til bedriftsutvalget, kan utvidelsen av fabrikken bli droppet helt av amerikanske beslutningstakere.
IG Metall kjemper for bedre arbeidsforhold og kortere arbeidsuker for de over 11 000 ansatte ved fabrikken.
Men ledelsen ser fagforeningens innblanding som et hinder for nødvendig vekst og hastighet.
Politianmeldelsen blir derfor av mange sett på som det mest aggressive mottiltaket fra Tesla så langt.
Saken etterforskes nå som et brudd på tyske regler om taushetsplikt i lukket modus.
Hvis det bevises at dette er bevisst spionasje, kan det få store juridiske konsekvenser for de involverte. Det ville skapt enda mer uro på fabrikken, som allerede mister salget i Europa .