I forbindelse med bilutstillingen i Paris har det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium vist et såkalt solid-state-batteri som lover mirakler med tanke på ladetid.
Ladetid kan være mindre bekymringsfullt i fremtidens elbiler. I hvert fall hvis det Taiwan-baserte batteriselskapet Prologium er tro mot sitt ord.
På bilutstillingen i Paris viste selskapet frem et såkalt solid-state-batteri, som sies å kunne lade for 300 kilometers kjøring på fem minutter. Hvis du kan vente totalt 8 minutter og 30 sekunder, må batteriet lades til 80 prosent.
Testene som Prologium baserer sine tak på er utført av det normalt anerkjente tyske laboratoriet TÜV Rheinland.
Hemmeligheten bak – eller i batteriet, om du vil – er bruken av silisium i stedet for litium. Det bør bl.a. gjør selve batteripakken 300 kilo lettere. I tillegg forteller Prologium-folket at de har oppnådd en energitetthet på vel 335 kilowattimer pr. kilo.
Selv de beste litiumbatteriene i dag overstiger i beste fall ikke 240 watt-timer i timen. kilo. Batteriet er ikke bare en idé som kom ut av det blå, men i stedet et resultat av et tett samarbeid med den tyske bilprodusenten Mercedes.
LES OGSÅ: Mer enn hver tredje tysker bytter fra elbil til bensinbil
Mercedes, som imidlertid har skrinlagt og kuttet ned på flere av sine elbilplaner. Angivelig skal toppsjef Ola Källenius ha beordret stenging av flere elbilplattformer.
I stedet har han ikke lagt skjul på at Mercedes akkurat nå heller vil bruke pengene på «høyeffektive hybridmotorer». Mer eller mindre det samme skjer hos Volkswagen, hvor over 500 milliarder danske kroner flyttes direkte fra utvikling av elbiler til utvikling av bensin- og dieselbiler.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!