Volkswagens kommende elbiler, inkludert VW Every1- og Audi-modellene, vil alle bli bygget med programvare fra Rivian R2-plattformen, ifรธlge en ny kunngjรธring fra toppen i Wolfsburg.
Volkswagens milliardpartnerskap med Rivian har nรฅ vidtrekkende konsekvenser for hele konsernets kommende elbiler.
Ifรธlge Rivians programvaresjef, Wassym Bensaid, vil den amerikanske bilprodusentens nye R2-plattform ikke bare bli brukt i deres egne modeller. Den vil danne grunnlaget for alle nye elbiler i Volkswagen-gruppen.
Dette betyr at alt fra VW Every1 til Audi og Porsche vil dele den samme tekniske arkitekturen.
Systemet vil vรฆre identisk med det Rivian selv bruker i sin neste SUV, R2, som forventes lansert i 2026.
R2-plattformen er bygget rundt en modulรฆr sonearkitektur. Dette er programvarestrukturen som gjรธr det mulig รฅ styre bilens funksjoner mer effektivt via fรฆrre sentralenheter.
Volkswagen vil nรฅ ta den teknologien og bruke den pรฅ tvers av hele merkevareuniverset fra Skoda til Lamborghini.
VW ID.1 og Audi endrer programvarearkitektur
Volkswagen har tidligere slitt med utviklingen av egen programvare gjennom datterselskapet Cariad.
Flere forsinkelser og feil har fรธrt til kritikk internt og eksternt, samt forferdelig store milliardtap. Les mer om det her .
Med samarbeidet med Rivian vil Volkswagen forsรธke รฅ rette opp nettopp det.
Det starter med VW Every1 (ID.1, red.), merkets kommende, rimeligere elbil. Modellen vil ha Rivians programvarearkitektur innebygd fra starten av.
Deretter vil den bli rullet ut til nye modeller i bรฅde Audi-, Skoda- og Porsche-programmene.
Volkswagens kommende elbilmerke Scout vil ogsรฅ ha tilgang til teknologien. Scout er planlagt som et uavhengig elbilmerke med fokus pรฅ SUV-er og pickup-er.
Flere merker fรฅr tilgang til Rivian R2-teknologi
Ifรธlge Wassym Bensaid vil alle merker under Volkswagen-gruppen ha tilgang til Rivian R2-plattformen, inkludert luksusmerker som Lamborghini og nisjeprodusenter som Seat.
โ Arkitekturen bak og i R2 er fleksibel nok til รฅ skaleres opp og ned avhengig av modell og merke, forteller Bensaid til Yahoo Finance.
Han understreket at det ikke bare handler om programvare, men om hele mรฅten bilenes elektronikk er bygget pรฅ.
Volkswagen har forpliktet seg til รฅ investere nesten 35 milliarder kroner (tilsvarende fem milliarder dollar) i samarbeidet, noe som gjรธr Rivian til en av konsernets viktigste teknologiske partnere.
Rivians rolle vil vรฆre sentral i VWs satsing pรฅ elbiler
For Rivian betyr avtalen en betydelig utvidelse av selskapets innflytelse, selv om merket fortsatt er relativt nytt i bilverdenen.
R2-plattformen blir ikke bare motoren i Rivians egne biler โ den blir ogsรฅ en slags standard i noen av Europas mest kjente bilmerker.
Volkswagen har ikke bekreftet nรฅr de fรธrste bilene med den nye plattformen vil komme pรฅ gatene, men utviklingen av VW Every1 indikerer at det kan skje sรฅ tidlig som i 2026.
Samtidig har Rivian understreket at samarbeidet ikke betyr at de gir opp sin egen programvareutvikling. Tvert imot forventer de รฅ videreutvikle R2-plattformen etter hvert som teknologien utvikler seg.
Flere teknologiske endringer i elbilindustrien
Volkswagen er langt fra det eneste merket som รธnsker รฅ samarbeide med teknologiselskaper. Bรฅde Mercedes-Benz og BMW har tidligere inngรฅtt avtaler med teknologiselskaper for รฅ styrke programvaredelen av elbilene sine.
Men med Rivian-avtalen tar Volkswagen nรฅ en mer integrert tilnรฆrming. Det er ikke bare programvare, men hele bilens elektroniske arkitektur som redesignes.
Boosted rapporterte tidligere om Rivians planer med R2-modellen, og hvordan merket hรฅper รฅ kunne lukke et dundrende underskudd i virksomheten.