Det nye bilmerket Aehra, som bl.a. รธnsker รฅ bygge elektriske sedanmodeller, har bedt den italienske staten om รฅ finansiere utviklings- og produksjonskostnader for 9 milliarder danske kroner.
Som nytt bilmerke kan det vรฆre ekstra vanskelig รฅ klare seg i en allerede nรฅdelรธs bransje. Derfor har det nye bilmerket Aehra bedt den italienske regjeringen om milliarder av dollar.
For รฅ vรฆre presis รธnsker Aehra 1,2 milliarder euro fra Italia. Det tilsvarer 9 milliarder danske kroner. Faktisk รธnsker Aehra pengene sรฅ sterkt at de offisielt har bedt regjeringen om dem.
Noen av pengene mรฅ brukes til รฅ bygge sedan- og SUV-modeller senest i midten av 2026. Produksjon, mot levering av hele belรธpet, mรฅ skje i Italia.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
LES OGSร : Ladeoperatรธr gรฅr konkurs – skylder over 100 millioner kroner. kroner
Filippo Perini har blitt bedt om รฅ designe de to bilene som Aehra for tiden har under arbeid. Han har tidligere designet for Alfa Romeo og Lamborghini.
Bรฅde den ene og den andre nye bilen skal kunne tilbakelegge minst 800 kilometer, ha like mye hestekrefter og en toppfart elektronisk begrenset til 260 km/t.
I sitt prospekt for fremtiden skriver Aehra at det vil skape 540 arbeidsplasser ved en ny fabrikk i byen Mosciano og ytterligere 110 arbeidsplasser ved hovedkontoret i Milano.
Men det er faktisk ikke alt fra Italias del av bilindustrien denne gangen. Den italienske regjeringen har krevd at den kinesiske DongFeng-gruppen, som er hundre prosent eid av kommunistregimet i Kina, bruker italiensk programvare i bilene sine dersom de bygger biler i Italia og dermed unngรฅr EUs straffetoll pรฅ elbiler fra Kina.
Regjeringen i Roma har ogsรฅ krevd at det kinesiske bilkonsernet ikke mรฅ sende noen data hjem til Kina. Og det kan vรฆre vanskelig.
Uansett har en svensk professor i cybersikkerhet advart sterkt mot de kinesiske bilene. Les mer om hvorfor her .
Tilbake pรฅ Aehra tรธr du ikke gรฅ for en stรธrre produksjon enn 50 000 biler i รฅret. 25.000 hver av de to aktuelle modellene.
Forespรธrselen om รธkonomisk stรธtte kommer pรฅ et tidspunkt hvor det fra politisk side jobbes intensivt med รฅ รธke landets bilproduksjon fra 750.000 biler i dag til over 1,3 millioner biler i 2032.