Det nye bilmerket Aehra, som bl.a. ønsker å bygge elektriske sedanmodeller, har bedt den italienske staten om å finansiere utviklings- og produksjonskostnader for 9 milliarder danske kroner.
Som nytt bilmerke kan det være ekstra vanskelig å klare seg i en allerede nådeløs bransje. Derfor har det nye bilmerket Aehra bedt den italienske regjeringen om milliarder av dollar.
For å være presis ønsker Aehra 1,2 milliarder euro fra Italia. Det tilsvarer 9 milliarder danske kroner. Faktisk ønsker Aehra pengene så sterkt at de offisielt har bedt regjeringen om dem.
Noen av pengene må brukes til å bygge sedan- og SUV-modeller senest i midten av 2026. Produksjon, mot levering av hele beløpet, må skje i Italia.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
LES OGSÅ: Ladeoperatør går konkurs – skylder over 100 millioner kroner. kroner
Filippo Perini har blitt bedt om å designe de to bilene som Aehra for tiden har under arbeid. Han har tidligere designet for Alfa Romeo og Lamborghini.
Både den ene og den andre nye bilen skal kunne tilbakelegge minst 800 kilometer, ha like mye hestekrefter og en toppfart elektronisk begrenset til 260 km/t.
I sitt prospekt for fremtiden skriver Aehra at det vil skape 540 arbeidsplasser ved en ny fabrikk i byen Mosciano og ytterligere 110 arbeidsplasser ved hovedkontoret i Milano.
Men det er faktisk ikke alt fra Italias del av bilindustrien denne gangen. Den italienske regjeringen har krevd at den kinesiske DongFeng-gruppen, som er hundre prosent eid av kommunistregimet i Kina, bruker italiensk programvare i bilene sine dersom de bygger biler i Italia og dermed unngår EUs straffetoll på elbiler fra Kina.
Regjeringen i Roma har også krevd at det kinesiske bilkonsernet ikke må sende noen data hjem til Kina. Og det kan være vanskelig.
Uansett har en svensk professor i cybersikkerhet advart sterkt mot de kinesiske bilene. Les mer om hvorfor her .
Tilbake på Aehra tør du ikke gå for en større produksjon enn 50 000 biler i året. 25.000 hver av de to aktuelle modellene.
Forespørselen om økonomisk støtte kommer på et tidspunkt hvor det fra politisk side jobbes intensivt med å øke landets bilproduksjon fra 750.000 biler i dag til over 1,3 millioner biler i 2032.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!