1. januar, 2025

Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå har de kastet seg over et chassis som skal forhindre at elbiler tar fyr.

Den kinesiske batteriprodusenten CATL har utviklet et nytt chassis for elbiler som tåler kollisjoner i hastigheter på opptil 120 km/t uten brannfare.

Teknologien er utviklet med fokus på å øke sikkerheten i forbindelse med ulykker, og den bruker materialer som også brukes i ubåter og fly.

Selv om branner i elbiler er sjeldne, får de mye oppmerksomhet. Spesielt fordi de er veldig vanskelige å slå av.

Likevel jobber CATL, som hevder å være verdens største produsent av batterier, for å minimere risikoen ytterligere. Deres nye chassis, kalt Bedrock, er designet for å håndtere energi fra kollisjoner og beskytte batteripakken i høystresssituasjoner.

Den skriften Bilscoops .

I flere kollisjonstester har chassiset vært utsatt for ekstreme forhold. Den har blant annet klart en front mot front-kollisjon med en stolpe i 120 km/t uten å ha tatt fyr.

Berggrunnskonstruksjon er basert på en konstruksjon hvor batteriet er sikret mot skader. Ifølge kineserne bidrar materialer som spesielt sterkt stål og aluminium, som normalt brukes i ubåter og fly, til eksepsjonell robusthet.

Et sentralt element i designet er systemet for rask frakobling av batteriet. Ved en kollisjon kan batteriet slås av på 0,01 sekunder og lades ut på 0,02 sekunder.

Det minimerer risikoen for brann ved alvorlige ulykker. Ifølge produsenten er disse egenskapene en forbedring i forhold til tidligere teknologier.

Bedrock-chassiset er designet for å absorbere opptil 85 prosent av kollisjonsenergien. Til sammenligning absorberer tradisjonelle chassis omtrent 60 prosent. Denne økte kapasiteten kan bidra til å redusere skader på bilens passasjerer og komponenter i ulykker.

I tillegg til sikkerhet har understellet også potensial til å forenkle produksjonen av elbiler. CATL anslår at bruk av Berggrunn kan redusere produksjonstiden betydelig. De vil imidlertid ikke gi et tilbud på hvor mye tid som kan spares.

Designet til Bedrock er fleksibelt og kan brukes til flere ulike biltyper. Den første produsenten som brukte chassiset i sine biler er Avatr, et selskap eid av CATL.

Det er imidlertid ennå ikke offentliggjort når disse bilene vil være klare hos forhandlerne. Vi ser heller ikke bilene i Danmark, da Avatr kun selger biler i Kina.

Men hvis de kinesiske påstandene stemmer, kan teknologier som Bedrock-chassiset bidra til å heve standarden for sikkerhet i elbiler.

Latest

Don't miss

Volkswagen Polo overlever – fyller 50 år i år

Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting....

Elbiler har tapt én million kroner i verdi på ett år

Elbilen Lucid Air skulle ha vært i Danmark. Men...

Kollapset bilmerke fra Kina solgte biler for 19.000 kroner

Det kollapsede bilmerket Jiuye, grunnlagt i Kina og delvis...

163 ansatte jobbet 'som slaver' ved kinesiske BYD

Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store skader. Faktisk, fordi de tilbakelegger så få kilometer i året, er de bedre enn elbiler....

Tesla krevde 20 000 DKK for en reparasjon på 200 DKK.

Tesla ville ha 20.000 kroner for å fikse en bulk i en Cybertruck. Det viste seg å koste bare 200 DKK, da eieren fikset...

Protester hjalp ikke – forhatte bompenger gjelder fra i dag

Sinte lastebilister og sjåfører lammet trafikken flere steder i landet i protest. Likevel trer forhat veiavgift på lastebiler i kraft i dag. En ny...

Drukner i usalgbare biler – 3 millioner samler støv

Antall fabrikknye biler som ennå ikke har funnet sine første eiere setter rekord. Kort før nyttår sto 3 millioner biler parkert og samlet støv...

Volkswagen Polo overlever – fyller 50 år i år

Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting. Blå. at Volkswagen Polo, som faktisk ble sendt i graven, fyller 50 år. Polo kan...

BMW-eier betalte for dårlig parkering – fikk billett uansett

En BMW-eier betalte i utgangspunktet for å ta to parkeringsplasser. I troen på at alt var i perfekt orden. Han fikk en bod uansett....

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter Tesla at flere eksemplarer av Cybertrucken har fått skilt i Europa. Ledelsen i Tesla har...

Politiet ønsker 1 million kroner. for konfiskert Ferrari

For mer enn tre år siden beslagla Nordsjællands politi en Ferrari 488 Spider. I dag er den konfiskert med en pris på én million....

Stopper produksjonen av koruniformer – 560 mister jobben

Den svenskstiftede Arctic Cat kaster nå inn håndkleet. Fabrikken i USA skal ikke lenger bygge snøscootere og ATV-er. 560 mister jobben. Den svenskstiftede Arctic...

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra staten når det gjelder kjøp av elbiler fra Kina. Særlig BYD vinner de kommunale anbudene....

BMWs M-divisjon droppet en elektrisk M2 i 2018

BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men mye kunne vært annerledes om tyskerne hadde holdt seg til utviklingen av en elbil fra...

Sjelden Bugatti reist fra vannet etter 84 år

Det var ikke mye igjen av bilen da denne Bugatti Type 22 Brescia ble funnet på bunnen av en sveitsisk purke i 2009. Likevel...