Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nรฅ har de kastet seg over et chassis som skal forhindre at elbiler tar fyr.

Den kinesiske batteriprodusenten CATL har utviklet et nytt chassis for elbiler som tรฅler kollisjoner i hastigheter pรฅ opptil 120 km/t uten brannfare.

Teknologien er utviklet med fokus pรฅ รฅ รธke sikkerheten i forbindelse med ulykker, og den bruker materialer som ogsรฅ brukes i ubรฅter og fly.

Selv om branner i elbiler er sjeldne, fรฅr de mye oppmerksomhet. Spesielt fordi de er veldig vanskelige รฅ slรฅ av.

Likevel jobber CATL, som hevder รฅ vรฆre verdens stรธrste produsent av batterier, for รฅ minimere risikoen ytterligere. Deres nye chassis, kalt Bedrock, er designet for รฅ hรฅndtere energi fra kollisjoner og beskytte batteripakken i hรธystresssituasjoner.

Den skriften Bilscoops .

I flere kollisjonstester har chassiset vรฆrt utsatt for ekstreme forhold. Den har blant annet klart en front mot front-kollisjon med en stolpe i 120 km/t uten รฅ ha tatt fyr.

Berggrunnskonstruksjon er basert pรฅ en konstruksjon hvor batteriet er sikret mot skader. Ifรธlge kineserne bidrar materialer som spesielt sterkt stรฅl og aluminium, som normalt brukes i ubรฅter og fly, til eksepsjonell robusthet.

Et sentralt element i designet er systemet for rask frakobling av batteriet. Ved en kollisjon kan batteriet slรฅs av pรฅ 0,01 sekunder og lades ut pรฅ 0,02 sekunder.

Det minimerer risikoen for brann ved alvorlige ulykker. Ifรธlge produsenten er disse egenskapene en forbedring i forhold til tidligere teknologier.

Bedrock-chassiset er designet for รฅ absorbere opptil 85 prosent av kollisjonsenergien. Til sammenligning absorberer tradisjonelle chassis omtrent 60 prosent. Denne รธkte kapasiteten kan bidra til รฅ redusere skader pรฅ bilens passasjerer og komponenter i ulykker.

I tillegg til sikkerhet har understellet ogsรฅ potensial til รฅ forenkle produksjonen av elbiler. CATL anslรฅr at bruk av Berggrunn kan redusere produksjonstiden betydelig. De vil imidlertid ikke gi et tilbud pรฅ hvor mye tid som kan spares.

Designet til Bedrock er fleksibelt og kan brukes til flere ulike biltyper. Den fรธrste produsenten som brukte chassiset i sine biler er Avatr, et selskap eid av CATL.

Det er imidlertid ennรฅ ikke offentliggjort nรฅr disse bilene vil vรฆre klare hos forhandlerne. Vi ser heller ikke bilene i Danmark, da Avatr kun selger biler i Kina.

Men hvis de kinesiske pรฅstandene stemmer, kan teknologier som Bedrock-chassiset bidra til รฅ heve standarden for sikkerhet i elbiler.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner pรฅ elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere รฅr. Men det...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Mรฅtte bli dratt ut av dritt โ€“ sjรฅfรธren havner i slamtanken

To menn i 20-รฅrene og bilen deres mรฅtte hentes...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Toyota Celica er pรฅ vei โ€“ japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...