Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nรฅ har de kastet seg over et chassis som skal forhindre at elbiler tar fyr.
Den kinesiske batteriprodusenten CATL har utviklet et nytt chassis for elbiler som tรฅler kollisjoner i hastigheter pรฅ opptil 120 km/t uten brannfare.
Teknologien er utviklet med fokus pรฅ รฅ รธke sikkerheten i forbindelse med ulykker, og den bruker materialer som ogsรฅ brukes i ubรฅter og fly.
Selv om branner i elbiler er sjeldne, fรฅr de mye oppmerksomhet. Spesielt fordi de er veldig vanskelige รฅ slรฅ av.
Likevel jobber CATL, som hevder รฅ vรฆre verdens stรธrste produsent av batterier, for รฅ minimere risikoen ytterligere. Deres nye chassis, kalt Bedrock, er designet for รฅ hรฅndtere energi fra kollisjoner og beskytte batteripakken i hรธystresssituasjoner.
Den skriften Bilscoops .
I flere kollisjonstester har chassiset vรฆrt utsatt for ekstreme forhold. Den har blant annet klart en front mot front-kollisjon med en stolpe i 120 km/t uten รฅ ha tatt fyr.
Berggrunnskonstruksjon er basert pรฅ en konstruksjon hvor batteriet er sikret mot skader. Ifรธlge kineserne bidrar materialer som spesielt sterkt stรฅl og aluminium, som normalt brukes i ubรฅter og fly, til eksepsjonell robusthet.
Et sentralt element i designet er systemet for rask frakobling av batteriet. Ved en kollisjon kan batteriet slรฅs av pรฅ 0,01 sekunder og lades ut pรฅ 0,02 sekunder.
Det minimerer risikoen for brann ved alvorlige ulykker. Ifรธlge produsenten er disse egenskapene en forbedring i forhold til tidligere teknologier.
Bedrock-chassiset er designet for รฅ absorbere opptil 85 prosent av kollisjonsenergien. Til sammenligning absorberer tradisjonelle chassis omtrent 60 prosent. Denne รธkte kapasiteten kan bidra til รฅ redusere skader pรฅ bilens passasjerer og komponenter i ulykker.
I tillegg til sikkerhet har understellet ogsรฅ potensial til รฅ forenkle produksjonen av elbiler. CATL anslรฅr at bruk av Berggrunn kan redusere produksjonstiden betydelig. De vil imidlertid ikke gi et tilbud pรฅ hvor mye tid som kan spares.
Designet til Bedrock er fleksibelt og kan brukes til flere ulike biltyper. Den fรธrste produsenten som brukte chassiset i sine biler er Avatr, et selskap eid av CATL.
Det er imidlertid ennรฅ ikke offentliggjort nรฅr disse bilene vil vรฆre klare hos forhandlerne. Vi ser heller ikke bilene i Danmark, da Avatr kun selger biler i Kina.
Men hvis de kinesiske pรฅstandene stemmer, kan teknologier som Bedrock-chassiset bidra til รฅ heve standarden for sikkerhet i elbiler.