Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå har de kastet seg over et chassis som skal forhindre at elbiler tar fyr.
Den kinesiske batteriprodusenten CATL har utviklet et nytt chassis for elbiler som tåler kollisjoner i hastigheter på opptil 120 km/t uten brannfare.
Teknologien er utviklet med fokus på å øke sikkerheten i forbindelse med ulykker, og den bruker materialer som også brukes i ubåter og fly.
Selv om branner i elbiler er sjeldne, får de mye oppmerksomhet. Spesielt fordi de er veldig vanskelige å slå av.
Likevel jobber CATL, som hevder å være verdens største produsent av batterier, for å minimere risikoen ytterligere. Deres nye chassis, kalt Bedrock, er designet for å håndtere energi fra kollisjoner og beskytte batteripakken i høystresssituasjoner.
Den skriften Bilscoops .
I flere kollisjonstester har chassiset vært utsatt for ekstreme forhold. Den har blant annet klart en front mot front-kollisjon med en stolpe i 120 km/t uten å ha tatt fyr.
Berggrunnskonstruksjon er basert på en konstruksjon hvor batteriet er sikret mot skader. Ifølge kineserne bidrar materialer som spesielt sterkt stål og aluminium, som normalt brukes i ubåter og fly, til eksepsjonell robusthet.
Et sentralt element i designet er systemet for rask frakobling av batteriet. Ved en kollisjon kan batteriet slås av på 0,01 sekunder og lades ut på 0,02 sekunder.
Det minimerer risikoen for brann ved alvorlige ulykker. Ifølge produsenten er disse egenskapene en forbedring i forhold til tidligere teknologier.
Bedrock-chassiset er designet for å absorbere opptil 85 prosent av kollisjonsenergien. Til sammenligning absorberer tradisjonelle chassis omtrent 60 prosent. Denne økte kapasiteten kan bidra til å redusere skader på bilens passasjerer og komponenter i ulykker.
I tillegg til sikkerhet har understellet også potensial til å forenkle produksjonen av elbiler. CATL anslår at bruk av Berggrunn kan redusere produksjonstiden betydelig. De vil imidlertid ikke gi et tilbud på hvor mye tid som kan spares.
Designet til Bedrock er fleksibelt og kan brukes til flere ulike biltyper. Den første produsenten som brukte chassiset i sine biler er Avatr, et selskap eid av CATL.
Det er imidlertid ennå ikke offentliggjort når disse bilene vil være klare hos forhandlerne. Vi ser heller ikke bilene i Danmark, da Avatr kun selger biler i Kina.
Men hvis de kinesiske påstandene stemmer, kan teknologier som Bedrock-chassiset bidra til å heve standarden for sikkerhet i elbiler.