12. november, 2024

Nytt elbilbatteri trenger drivstoff – lover 2000 kilometer

Et såkalt flow-batteri kan love en rekkevidde på 2000 kilometer. Derimot skal den tankes i stil med diesel- og bensinbiler.

Flow-batterier, som bruker en elektrolyttløsning i tanken, kan være en potensiell løsning på flere av utfordringene som i dag står i veien for elbilen.

Batteriet, utviklet av det sveitsiske selskapet nanoFlowcell, er i stand til å oppnå opptil 2000 kilometer rekkevidde på én enkelt påfylling med elektrolytter.

Sveitseren viste frem teknologien for første gang i oktober 2021. Rekkevidden må da også ses i forhold til utviklingen av dagens litium-ion-batterier, som i dag dominerer markedet. Men der selv de beste av rasen sliter med å krype over en offisiell rekkevidde på 700 kilometer.

En av hovedulempene med dagens litiumionbatterier er produksjonsprosessen, som krever store mengder råvarer som litium, kobolt og nikkel.

Utvinningen av materialene er ofte forbundet med en negativ miljøpåvirkning. I tillegg rapporterer både media og frivillige organisasjoner om problemer med etikken og menneskerettighetene til menneskene som blir satt til å hente ut materialet.

LES OGSÅ: Bilmerket kan gå tom for reservedeler – alt kastes

Strømningsbatterier er forskjellige ved at de bruker flytende elektrolytter som lagres i separate tanker. Noe som gjør det mulig å fylle elbilen på en måte som minner om tanking av en konvensjonell diesel/bensinbil.

Dette er skrevet av Nu.se.

NanoFlowcells løsning bruker en spesiell elektrolytt kalt bi-ION. Ifølge selskapet gir den en batteripakke med en energitetthet som er fem ganger høyere enn den som finnes i selv de beste litium-ion-batteriene. Videre er det eneste restproduktet vanndamp.

Selv om teknologien bak strømningsbatterier virker lovende, spesielt med tanke på rekkevidde og miljøpåvirkning, er det fortsatt usikkerhet om den vil få bred aksept i elbilmarkedet.

Teknologien er fortsatt i et veldig tidlig utviklingsstadium, og det er mange tekniske og økonomiske aspekter som kan legge en demper på konkurranseevnen. Det er heller ikke sikkert at det er økonomisk bærekraftig å 'tanke' elbiler på denne måten

Bruksmulighetene til strømningsbatterier er imidlertid ikke begrenset til elbiler. Teknologien kan også brukes i droner, klokker og energilagringssystemer for husholdninger. Noe som kan få flere bransjer til å kaste penger i utvikling. Så kanskje.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Xpeng skroter elbiltak og bygger en hybridmotor

Det kinesiske elbilmerket Xpeng kan ikke lenger påstå at...

BMWs fortjeneste stuper med 84 prosent

BMWs fortjeneste ligner sammenbruddet til flere av konkurrentene. Det...

Født i Affalterbach er AMGs første elektriske SUV

For første gang noensinne bygger AMG en elektrisk SUV...

Suzuki eVitara kommer til Danmark sommeren 2025

Suzukis første elbil, som også skal bli en Toyota,...

Bilgiganten tilbakekaller 16.500 biler fordi bremsene faller av

Volvo tilbakekaller nå 16.500 eksemplarer fordi det er fare...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tom Cruise vil gjenopplive den ikoniske bilfilmen etter 34 år

Tom Cruise både skrev historie for og spilte hovedrollen i bilfilmen Days of Thunder fra 1990. 34 år senere vil han gjøre et sekund....

Volkswagen forlater kriserammet fabrikk – «Ingen kommentar»

Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men nå har tyskerne forlatt styret. «Ingen kommentar», heter det kort. Volkswagen går nå ut av...

Dansk ladeselskap inngår storavtale med Tesla

Bilmerket Tesla og det danske programvareselskapet Monta har inngått en stor avtale som ifølge det danske selskapets grunnlegger skal komme folk i elektriske firmabiler...

Kinesisk eier ønsker å selge ut av kontroll over Volvo

Aksjekursen til Volvo Cars har falt med hele 75 prosent de siste tre årene. Og nå vil Geely, som eier 78 prosent av bilmerket,...

Kevin Magnussens kollega må gi opp alt håp

Korene er på plass, men Audi er nok allerede på vei ut av Formel 1. Og nå erkjenner sjefen at forskjellen til de andre...

Bygger 13 000 elbiler og taper 280 000 kr. når som helst

Det lille og relativt nye bilmerket Rivian har bygget over 13.000 biler på ett kvartal, men har samtidig tapt 280.000 kroner på hver eneste...

Honda har utviklet manuell girkasse med clutch for elbiler

Egentlig er behovet ikke der i det hele tatt. Likevel har Honda utviklet en manuell girkasse for fremtidige elbiler. Spørsmålet er da om japanerne...

Alle elbiler er utestengt fra racerbanen av sikkerhetsmessige årsaker

Willowbank Raceway er den siste racerbanen som forbyr elbiler. Ifølge folkene bak forbudet handler det om sikkerhet. For sikkerhets skyld har Willowbank Raceway, nær...

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...