Nytt EU-krav kan gjøre elbiler mye dyrere i Danmark

Fra august 2025 må bilmerker overholde nye EU-forskrifter for batterier. Dette kan gjøre elbiler dyrere for dansker.

Nye EU-krav for elbilbatterier trer i kraft fra august 2025.

Dette betyr at bilmerker som BMW, Mercedes, Volkswagen, Tesla, Volvo og MG vil bli underlagt enda strengere regler for batterier.

De – altså bilmerkene – må i fremtiden fortelle EU om arbeidet sitt for å sikre bærekraftig og ansvarlig batteriproduksjon.

Den nye EU-forordningen setter strenge krav. Bilmerker må dokumentere hele batteriets levetid.

Dette gjelder alt fra utvinning av råvarer til produksjon, bruk og resirkulering. Målet er å øke åpenheten. Samtidig bør det fremme en mer miljøvennlig tilnærming i bransjen.

En ny rapport fra organisasjonen Transport & Environment (T&E) belyser hvordan bilmerker allerede reagerer på de kommende kravene.

Rapporten viser store forskjeller mellom de ulike merkene. Noen produsenter får til og med ros for håndteringen av batterier.

Spesielt BMW, Mercedes og Volkswagen blir fremhevet positivt i rapporten. Disse tre europeiske gigantene har allerede etablert prosedyrer for hvordan batteriene skal håndteres og ikke bare settes i elbilene.

De – det vil si bilmerkene – identifiserer og håndterer risikoer i forsyningskjedene sine. Råmaterialene i batteriene kan spores helt tilbake til gruvene.

Bilmerkenes ansvar og utfordringer

Volvo og Tesla rangerer også relativt godt i T&Es analyse. De når imidlertid ikke helt opp på nivå med de tre ledende merkene.

Ifølge rapporten mangler Volvo prosedyrer for å identifisere og håndtere alle risikoer knyttet til batteriproduksjon.

Tesla har på sin side ennå ikke forpliktet seg til å forhindre avskoging i forbindelse med utvinning av batterimaterialer.

Dette er et område hvor T&E ser rom for forbedring hos den amerikanske elbilprodusenten. Dette er viktige detaljer i en ellers kompleks forsyningskjede.

I den andre enden av skalaen finner vi den kinesiske gruppen SAIC. SAIC eier blant annet bilmerket MG.

De gjør det dårlig i rapportens evaluering på tvers av alle kategorier. Dette indikerer et betydelig etterslep når det gjelder bærekraftsstandarder.

Andre kinesiske produsenter som Geely, som eier Volvo og Polestar, og BYD henger også etter sine europeiske konkurrenter.

Ifølge T&E mangler kineserne robuste systemer for å sikre ansvarlighet i batteriproduksjonen. Det er en utfordring for disse merkene.

– Europeiske bilmerker ligger mye lenger fremme i hvor forberedt de er sammenlignet med kinesiske, står det i rapporten.

Resultatene fra T&Es rapport er i samsvar med lignende studier. Organisasjonen Amnesty International kom til lignende konklusjoner i en rapport fra 2024.

EUs papirregel kan koste sjåførene dyrt

De nye EU-forskriftene vil utvilsomt legge ytterligere press på alle bilprodusenter. De må skjerpe fokuset på bærekraft gjennom hele batteriverdikjeden. Dette gjelder spesielt anskaffelse av råvarer som litium, kobolt og nikkel.

Utvinning av disse materialene er ofte forbundet med store miljømessige og sosiale utfordringer. Dette kan være alt fra høyt vannforbruk og forurensning til problematiske arbeidsforhold i gruvene. Åpenhet er derfor avgjørende.

Spørsmålet er da hvor bilprodusentene sender regningen for det ekstra papirarbeidet som EU har lovfestet. Akkurat nå er det bare ett sted å få penger. Nemlig med kunder i form av dyrere biler.

Foreløpig kan imidlertid danske sjåfører trøste seg med at regjeringen ikke vil heve registreringsavgiften. Faktisk snakkes det nå om å fullstendig avskaffe den over 100 år gamle og mye forhatte skatten. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil på vei til Danmark – koster kun 47 000 danske kroner

Det delvis Stellantis-eide kinesiske merket Leap Motors er på...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk...

Lasteskip med 800 elbiler brenner fortsatt etter 9 dager

Det brennende lasteskipet Morning Midas driver målløst i Stillehavet...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Miljøaktivister krever at støyende biler bør forbys

Med en ny rapport som bakteppe krever nå en gruppe miljøaktivister at høye biler – som SUV-er – skal forbys fra trafikken. Den økende...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...