22. mars, 2025

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd.

Patent på utslipp for elbiler er nå en realitet. Stellantis-gruppen søkte patent på et utslipp for elbiler.

Imidlertid omhandler ikke patenter lyd. Men i stedet søkes det å øke sikkerheten. Det er ikke som de kunstige motorlydene som finnes i enkelte elbiler.

Stellantis' patent beskriver et helt annet system. Det handler om å lede brennbare gasser bort fra batteripakken.

Når batteriet i en elbil svikter, kan det oppstå en termisk løping, noe som resulterer i en brann som er nesten umulig å slukke.

Dette kan skyldes kortslutning, skade eller feillading. Batteriet kan frigjøre brennbare gasser som hydrogen, metan, acetylen og propan.

Disse gassene kan antennes. Stellantis patent beskriver et system som kanaliserer brennbare stoffer bort fra batteripakken. På denne måten hindrer elbilen selv å brenne opp.

Systemet nøyer seg ikke med bare å lede gassene ut og bort. Det inkluderer flere "behandlingssoner". Disse sonene renser gassene kjemisk før de slippes ut.

Den fungerer litt som en katalysator i en tradisjonell bil. Moderne elbiler har allerede sensorer og væskekjøling for å kontrollere batteritemperaturen. Stellantis' system legger til et ekstra lag med brannsikkerhet.

Branner i elbiler er sjeldne. Likevel har de fått en del oppmerksomhet. Spesielt i Sør-Korea har det vært flere hendelser etter at én elbil ødela mange andre i et parkeringshus i fjor. Les mer om det her .

Dette har økt bekymringene for sikkerheten til litium-ion-batterier. Andre selskaper jobber også med løsninger som holder brannrisikoen på et minimum.

Tyske Bosch har foreslått å bruke små, kontrollerte eksplosjoner. Disse eksplosjonene er ment å fysisk skille selve batteripakken i tilfelle en trafikkulykke. Det minner om de pyrotekniske sikringene som finnes i enkelte biler.

Et utslipp for en elbil kan høres rart ut. Men hvis det fungerer som Stellantis forventer, kan bilgiganten ha kommet langt i sikkerhetens navn.

Uansett er det mye mer nyttig enn datagenerert V8-lyd.

Det er et steg mot tryggere elbiler. Men bare tiden vil vise om patentet blir en standard i bransjen.

Latest

Don't miss

Tesla slår tilbake – topper salgslisten igjen

Du kan ikke bare slå Tesla av kroken. Etter...

Oljegiganten angrer – mer olje, mindre fornybar energi

Oljegiganten BP vil redusere sine investeringer i fornybar energi....

Formel 1-legenden og Top Gear-verten er død – 76 år gammel

Eddie Jordan, som drev Formel 1-laget Jordan Grand Prix...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og...

Elon Musk fordømmer angrep på Tesla: «Sinnssykt»

Brannstiftere i Las Vegas satte fyr og skjøt mot...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...