Obligatorisk utstyr får Bjarne til å hate sin nye Suzuki

Bjarne Woetmanns nye Suzuki Swift er utstyrt med det obligatoriske ISA-systemet. Han mener at fartssperren ødelegger kjøregleden og skaper farlige situasjoner i trafikken med konstante alarmer.

Bjarne Woetmann er frustrert over sin nye Suzuki Swift fra 2025.

Det er faktisk ikke bilen i seg selv som er problemet. Mer den lovpålagte fartsbegrenseren kalt Intelligent Speed Assistance, som den er utstyrt med.

Det er en fartsbegrenser som nå er standard i alle nye biler.

Men på grunn av systemet har Bjarne Woetmann fullstendig mistet gleden ved å kjøre i den ellers nye bilen.

Han forteller Boosted.

– Vi angrer på at vi kjøpte en ny Swift. Vi har en lignende, men eldre modell i 10 år. Og det er den beste bilen vi noen gang har hatt.

– Men nå har vi kjøpt en nyere modell. Og det har vi absolutt brutt.

Bjarne Woetmann har hatt førerkort og bil siden 1971 og beskriver ISA-systemet som det verste han har opplevd bak rattet.

Faktisk går systemet ham så mye på nervene at han har gjort to ting veldig klart for seg selv – aldri igjen en ny Suzuki, og aldri igjen en ny bil.

De nye bilene stjeler rett og slett for mye oppmerksomhet på veiene med sikkerhetssystemene sine. ISA kan slås av. Men det må gjøres fra tid til annen, og det er ulovlig å gjøre det permanent.

Men de fordømmende alarmene, som Bjarne Woetmann kaller dem, stjeler oppmerksomheten som egentlig burde være på trafikken, ifølge ham.

Bjarne Woetmann har delt en konkret opplevelse med Boosted. Her kjørte han i 80 kilometer i timen på grunn av veiarbeid, som var korrekt skiltet.

Plutselig varslet bilen med meldingen om maks 50 kilometer i timen, ledsaget av «BIIP BIIP BIIP».

Årsaken var en sidevei til motorveien med fartsgrense på 50 kilometer i timen. «Helt gal», avslutter han.

Utfordringene med ISA-systemet og sjåførenes erfaringer

ISA-systemet har vært et krav i alle nye bilmodeller siden 6. juli 2024. Det er utformet for å varsle føreren så snart bilen kjører bare én kilometer i timen for fort i forhold til gjeldende fartsgrense.

Systemet kan ikke slås av permanent. Hvis en sjåfør ønsker å kjøre uten advarslene, må ISA-funksjonen deaktiveres manuelt ved starten av hver kjøretur.

Det er nettopp denne prosedyren Bjarne Woetmann stiller spørsmål ved.

Jeg har lest at det må gjøres hver gang du starter bilen, men hvordan?, spør han og legger til:

– Jeg har lest at man kan finne en app som kan slå den av??

Boosted har imidlertid ikke klart å finne den nevnte appen, som kan deaktivere systemet permanent. Det er imidlertid mulig å gjøre. Men det krever koding, noe som ikke er lovlig.

EU har høye forventninger til ISA. Målet er at systemet alene skal kunne redusere antallet dødsfall på europeiske veier med 20 prosent. I tillegg forventes det å redusere antallet trafikkskader med 30 prosent.

Til tross for de gode intensjonene, finnes det eksperter som uttrykker bekymring. De advarer om at systemet slik det fungerer nå kan være potensielt farlig.

Dette skyldes blant annet risikoen for falske varsler eller en forstyrrende effekt på førerens oppmerksomhet.

ISA-teknologi bruker vanligvis kameraer til å lese veiskilt og GPS-data for å bestemme gjeldende fartsgrense.

Utfordringen oppstår når systemet feiltolker skilt eller reagerer på skilt som ikke er relevante for veien bilen befinner seg på, som i Bjarne Woetmanns motorveieksempel.

ISA: sikkerhet kontra frustrasjon

Debatten om ISA handler derfor om balansen mellom økt trafikksikkerhet og den reelle brukeropplevelsen.

For sjåfører som Bjarne Woetmann er systemet i sin nåværende form bare en kilde til frustrasjon.

Frustrasjonen hans fremhever et gap mellom teknologiens formål og dens praktiske anvendelse for hverdagsbilister.

Bjarne Woetmann har allerede mottatt den nye Suzukien, og en kort stund har han vurdert å spørre forhandlerne om det er mulig å reversere avtalen.

– Men det har jeg ikke råd til. Det taper jeg tusenvis av kroner på. Og som folkepensjonist fungerer den slags bare ikke, sier han til Boosted.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Xiaomi ydmyker hyperbil for 17 millioner på Nürburgring

Xiaomi har ikke bare blitt hovedsponsor for Nürburgring. Kineserne...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket...

BMW er ikke i tvil: Hydrogen er det rette valget

Mens andre nøler, satser BMW på hydrogenteknologi. En ny...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...