En sjรฅfรธr hevder nรฅ at assistansesystemet i bilen fikk den til รฅ akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig.
En ny studie viser at รฉn av fire sjรฅfรธrer hater de nye assistansesystemene i bilene sine. Systemer som i mange tilfeller er lovpรฅlagte, og derfor ulovlige รฅ slรฅ av permanent.
Nรฅ hevder imidlertid en tysk mann at assistansesystemene ogsรฅ har kostet ham en fartsbot i byen Helmstedt.
Dette er skrevet av Braunschweiger Zeitung .
Ifรธlge nyhetsbyrรฅet hevder mannen at bilens ยซIntelligent Speed Limiter Assist (ISA)ยป รธkte farten da den sรฅ et klistremerke med ยซ80 km/tยป. Hastigheten var faktisk satt til 50 km/t.
I Helmstedt gir de imidlertid ikke mye honnรธr til sjรฅfรธrens unnskyldning, som en talsperson kaller bare รฉn av mange unnskyldninger.
โ Bydelen ble fรธrst oppmerksom pรฅ dette gjennom spรธrsmรฅl fra innbyggere pรฅ et bystyremรธte. Hvis beskrivelsen er korrekt, er det en sikkerhetsrelevant feil i fรธrerassistansesystemene.
โ Pรฅ den annen side prรธver noen sjรฅfรธrer naturligvis รฅ beklage pรฅ alle mulige mรฅter, stรฅr det.
Historien sier imidlertid ingenting om hvem som kan vรฆre ansvarlig for feilen. For det kan godt vรฆre noe med det.
Fotoboksen er utstyrt med et svart-hvitt klistremerke som riktignok sier ยซ80ยป. Det er imidlertid mye mindre enn et offisielt fartsskilt.
Det burde derfor ikke vรฆre mulig รฅ misforstรฅ det av noe assistansesystem. Men assistansesystemer er ikke feilfrie.
Redaksjonen i Boosted har mottatt utallige henvendelser fra sjรฅfรธrer som er lei av assistansesystemer som fรฅr biler til รฅ skrike om alle slags mulige og umulige feil daglig.
En av dem er Bjarne Woetmann, som hater ISA-systemet til sin nye Suzuki sรฅ mye at han har vurdert รฅ spรธrre forhandleren om han vil la avtalen gรฅ gjennom.
โ Men det har jeg ikke rรฅd til. Jeg kommer til รฅ tape tusenvis av kroner pรฅ det. Og som statspensjonist fungerer den slags bare ikke, sier han til Boosted.