26. april, 2025

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen.

Misfornøyde aksjonærer krever at den sparkede Stellantis-direktør Carlos Tavares betaler tilbake deler av hans enorme lønn midt i bilkonsernets krise.

Aksjonærene i bilgiganten Stellantis er misfornøyde.

De krever nå handling angående tidligere direktør Carlos Tavares. Han fikk en sluttpakke på 175 millioner kroner, selv om konsernet, som består av 14 bilmerker, er midt oppe i sin hittil største krise.

Det store beløpet betales selv om Carlos Tavares fikk sparken i begynnelsen av desember i fjor. Lønn og bonus på til sammen 175 millioner kroner skal dekke hans arbeid i 2024. Utbetalingen kommer i en tid med store utfordringer for konsernet.

Aksjonærorganisasjoner som Allianz Global Investors og Proxinvest leder protestene. De oppfordrer nå de gjenværende aksjonærene til å stemme mot ledelsens kompensasjon til den tidligere konsernsjefen.

Avstemningen vil finne sted på ordinær generalforsamling i dag, tirsdag 15. april 2025.

Charles Pinel er direktør i Proxinvest. Han uttaler seg kritisk om situasjonen.

"Det er ikke akseptabelt å gi sluttvederlag til en leder som førte selskapet til en situasjon med fiasko," sa han ifølge Bloomberg .

Kritikken mot Carlos Tavares lønn kommer ikke ut av det blå. Det stammer fra Stellantis nåværende vanskelige situasjon. Bilgiganten sliter med betydelige utfordringer på flere fronter. Salget faller kraftig i viktige markeder både i Europa og USA.

Fallende salg og aksjekurs hos Stellantis

Stellantis' billeveranser falt med 17 prosent innenfor EU ved inngangen til året. Dette er et tydelig tegn på problemene gruppen står overfor.

Utviklingen i det amerikanske markedet ser heller ikke positiv ut. Her opplevde Stellantis 12 prosent nedgang i leveransene i årets første kvartal. De fallende salgstallene skaper bekymring.

Mangel på tillit hos investorer kan også sees i aksjemarkedet. Stellantis-aksjene har falt 35 prosent i verdi siden begynnelsen av året. Dette understreker alvoret i situasjonen.

Carlos Tavares forlot stillingen som administrerende direktør i desember 2023. Siden den gang har styreleder John Elkann midlertidig tatt over ledelsen av det store bilkonsernet.

Stellantis står dermed uten fast konsernsjef på et kritisk tidspunkt. En etterfølger til Carlos Tavares er ennå ikke utnevnt.

Bilgigantens usikre fremtid

Mangelen på fast ledelse bidrar til usikkerheten rundt selskapets fremtidige strategi. Det er uklart hvordan Stellantis vil håndtere fallende salg og økt konkurranse. Presset på gruppa er stort fra flere sider.

Mens Stellantis jobber med å finne en vei gjennom utfordringene, kan du lese mye mer om bilverdenen på Boosted.dk.

Vi dekker alt fra de nyeste modellene fra Stellantis-merker som Peugeot, Citroën og Opel til dybdeartikler om teknologi og bildesign.

Akkurat som vi går i dybden om hvordan danske kunder kan ha blitt snytt for en garantiordning som konsernet har valgt å rulle ut under problematiske motorer i andre markeder i Europa. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla har problemer – utsetter nok en elbil

Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis....

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende...

Huawei skal bygge verdens raskeste lader for elbiler

Den kinesiske teknologigiganten Huawei har lansert en hurtiglader på...

EU vil skjerpe reglene for bilkontroll – her er kravene

Det burde være vanskeligere for en bil å bestå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...