Oppvarmede vinduer og infrarød varme generelt vil gjøre at fremtidige elbiler fra Kia og Hyundai går enda lenger på samme ladning.
Et av elbilens største ankere er rekkevidden. Her klarer ikke biltypen bare følge med forbrenningsmotoren. I hvert fall ikke ennå.
Nå mener imidlertid Hyundai og Kia at de har funnet på noe som burde gi akkurat litt mer rekkevidde i fremtidens elbiler.
I prinsippet er det oppvarmede vinduer som henter strøm fra et 48-volts anlegg. Hyundai/Kia mener derimot at den kan gjøre alle vinduer frost- og isfrie på bare fem minutter ved temperaturer ned mot 18 minusgrader.
Det skriver gruppen i en pressemelding .
LES OGSÅ: Foreningen krever høyere avgift på diesel- og bensinbiler i Danmark
Dette er, sier sørkoreanerne, fire ganger raskere enn et vanlig klimaanlegg i en personbil kan klare den samme oppgaven. Over disk bruker det nye systemet betydelig mindre strøm. 10 prosent mindre for å være nøyaktig.
Systemet har også den fordelen at det innebygde metallbelegget i vinduene kan holde varmen ute på sommerdager.
Allerede i fjor presenterte Hyundai/Kia-folket en såkalt 'nano-kjølefilm' som blokkerer sollys og senker temperaturen i kabinen når temperaturen ute overstiger 12 grader. Filmen er helt klar og derfor ikke en form for vindusfarging slik vi kjenner den fra solfilm i dag.
En tredje ting er at Hyundai/Kia har skjevt litt mot Toyota og utviklet et system for strålevarme direkte fra rattet i den enkelte bil. Den samme enheten kan også plasseres i hanskerommet, i midtkonsollen og i dørpaneler. På denne måten går det raskere å varme opp hytta.
Ifølge Hyundai er både det første, andre og tredje varmeutslippet klare for serieproduksjon. I hvert fall fra et teknisk perspektiv. Spørsmålet er da om det er kommersielt bærekraftig.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!