10. februar, 2025

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020 har han bygget om Land Rover Defender-modeller for millioner av kroner. En enkelt bil kan ta 3000 timer.

Paul Portraz har et hjerte som banker for Land Rover Defender. Og gjerne den virkelig dyre delen av salget.

Faktisk tar han gjerne 400 000 dollar eller 3 millioner danske kroner for en enkelt oppussing. På den annen side kan 3000 timer enkelt brukes på én konvertering alene.

Portraz sitt selskap, Helderburg, ligger på en tidligere landbrukseiendom i den amerikanske delstaten New York og har siden etableringen i 2020 eksklusivt konvertert engelskimporterte Defenders.

Og det for noen av de dyreste bilene på markedet. Prisen for én konvertering kan overstige 3 millioner danske kroner. En rask titt på Mobile.de avslører at Defenderen starter på 4000 euro eller i underkant av 30000 kroner. Langt unna prisene i New York.

Så hva skiller Helderburg-bilene fra alle de andre Defenders? Ifølge Paul Portraz selv handler det om detaljnivået.

Det er de små detaljene, sier han. Dørhåndtak i aluminium. Hytta er laget av skotsk skinn, tysk ull og italiensk alcantara. Og spesielt et innovativt bremsesystem designet spesielt for Helderburgs Land Rovers.

Systemet, som kan plasseres i biler, er en annen grunn til at det tar så lang tid – og koster så mye penger – å fullføre en Helderburg.

Portraz selv, mannen bak det hele, har levd og åndet Land Rover nesten hele livet. Lidenskapen for det britiske bilmerket ble allerede grunnlagt i farens verksted, hvor lille Paul skulle gå og se på bilene.

I en like tidlig alder ble Paul forelsket i merket og drømte om en dag å eie en av bilene selv. Etter en karriere innen reklame begynte Paul Portraz å kjøpe Defender-modeller som andre hadde pusset opp.

Men noe må ha stukket ham. For arbeidet var aldri godt nok. Så han begynte på nytt. Likevel var det først da han la ut bilder av de ombygde bilene på sosiale medier at tenoren falt.

Folk, i det minste sa de, ville faktisk kjøpe bilene. I dag er det nesten 200.000 brukere som følger bilprodusentens Instagram-profil.

Helderburg-folket mener at de mange timene og store pengene siden 2020 er brukt på én ting – nemlig den perfekte Land Rover Defender-formelen.

For kunder som har pengene, er det regnskapsført. Alt fra mekanikere til underleverandører, skinnet i kupeen og utformingen av bilene.

Etter utallige modifikasjoner og tusenvis av dollar brukt, har Paul skapt den perfekte formelen av deleleverandører, mekanikk, lær, tekstiler og design for en ekte britisk klassiker. Lagt til litt amerikansk, bevart.

https://www.youtube.com/watch?v=tsbERko6Dzo

Latest

Don't miss

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det...

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer:...

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde...

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...