22. mars, 2025

Peugeot vil kalle nye elbiler for GTi-modeller

GTi-modellene er ikke døde. I hvert fall ikke helt ennå. Nå vurderer Peugeots nye direktør å gjenopplive bilene. Men uten forbrenningsmotor.

Den nye Peugeot-direktøren, Alain Favey, vurderer å gjenopplive merkets GTI-modeller.

Spørsmålet om å bringe tilbake GTI-navnet er noe Favey har jobbet med siden han overtok rollen som Peugeot-direktør fra Linda Jackson. Dette skjedde som en del av et større lederskifte hos Stellantis.

GTI-betegnelsen har ikke vært brukt på en 208-modell siden andre generasjon av bilen kom i 2019. Den har heller ikke prydet en Peugeot-bil siden 308 GTi ble lansert i 2021.

Peugeot Sport Engineered (PSE) var opprinnelig ment å fylle tomrommet etter GTI-modellene i Peugeots modellutvalg.

Men den ble kun brukt på én versjon av 508. Men den avdelingen ble lagt ut sommeren 2024. Det skjedde etter at den modellen ble tatt ut av produksjon.

Under et av sine første møter med pressen som Peugeot-sjef ble Favey spurt om det var planer om en e-208 GTI. Han svarte at han er veldig interessert i å assosiere Peugeot-merket med noe "meningsfullt", dets fortid og dets arv.

Han sa at Peugeot vil se tilbake på merkevarens arv og undersøke hvordan den kan tilpasses den moderne verden. Ingenting er utelukket i deres anmeldelse av dette, og absolutt ikke GTi-betegnelsen, mener Autocar .

Det ville være logisk om noen kommende GTi-modeller bruker samme oppsett som Lancia Ypsilon HF og Abarths 600e. Disse deler e-208s e-CMP-plattform. Begge sender 237 hk gjennom forhjulene og bruker en Torsen differensial med begrenset skli.

Abarth 600e er også tilgjengelig med 278 hestekrefter. Men det er usannsynlig at en ny Peugeot får like mye hestekrefter på grunn av den interne Stellantis heraki.

Hvis Peugeot-ledelsen gir grønt lys til en e-208 GTI, vil det sannsynligvis også resultere i en sporty versjon av Opel Corsa Electric. Bilene er hundre prosent identiske, bortsett fra noen lys og logoer.

Det er ukjent om Peugeot eller Opel anser en elektrisk GTi som kommersielt levedyktig. Spesielt siden Corsa og 208 forventes å bli erstattet neste år av nye generasjoner basert på Stellantis sin nye STLA Small-plattform.

På den annen side har Abarth 600e vist at e-CMP-plattformen enkelt kan romme en kraftigere motor. Derfor kan sporty versjoner av 208 og Corsa lanseres som de siste modellene av den nåværende generasjonen.

Latest

Don't miss

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å...

Skoda er nå Vestens mest lønnsomme bilmerke

Det er ikke noe bilmerke i Vesten som tjener...

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et...

Derfor velger 57 prosent av danskene elbilen.

57 prosent av danskene som ennå ikke eier elbil...

76 % av sjåførene nekter å betale abonnement for setevarme

Flere bilmerker eksperimenterer. Men 76 prosent av sjåførene nekter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...