Polestar får ny eier – taper 1 milliard kroner

Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det går bedre på bunnlinjen, leter de nå aktivt etter nye investorer med Geely-gruppen på sidelinjen.

Polestar står overfor økonomiske utfordringer. Det svensk-kinesiske bilmerket søker nå aktivt etter nye investorer.

Dette gjøres for å styrke selskapets anstrengte økonomi. Geely, en av de nåværende hovedeierne, er involvert i jakten på ny kapital.

Finansdirektør Jean-Francois Mady bekreftet situasjonen på investormanér.

– Vi er i dialog med potensielle investorer. Vi jobber aktivt med nye eiere.»

Mady understreket at situasjonen ikke er akutt.

– Men nivået på kontanter er ikke bærekraftig, vi må øke nivået, sa han.

På denne måten må Polestar finne alternative finansieringskilder allerede i løpet av 2025, når de første fire månedene allerede er brent opp.

– Nye eiere er en løsning. Vi jobber aktivt med nytt eierskap i samarbeid med Geely.

Detaljer om de potensielle investorene er ennå ikke offentliggjort.

– Det er for tidlig å gi detaljer. Men mer er på vei, annonserte finansdirektøren.

Polestar trenger mye mer penger

Polestar publiserte nylig sine kvartalsvise økonomiske resultater etter flere forsinkelser. Regnskapene viser tydelig at merkevaren taper mindre penger enn i samme periode i 2024, men det er fortsatt ikke nok til å nå omsetningsmålet.

Tapet falt til omtrent 1,24 milliarder danske kroner. I fjor tapte merket litt over 1,8 milliarder kroner.

Selskapets kontantbeholdning utgjør nå litt over syv milliarder danske kroner. Det er en sum som kanskje ikke er nok for hele året dersom driften fortsetter som før.

Samtidig har bilmerket en betydelig gjeldsbelastning. Noen ville nok kalt det et gjeldsberg. Fordi de kinesiske svenskene skylder mer enn 48 milliarder kroner.

Polestar har blitt tvunget til å reforhandle vilkårene for en rekke store lån. Dette er fordi du har brutt visse krav fra kreditorene dine.

Det blir stadig vanskeligere for Polestar å stadig ta opp nye lån for å sikre overlevelse, selv om Geely har garantert å dekke eventuelle tap etter hvert.

Hvem eier Polestar nå og i fremtiden?

81 prosent av Polestar kontrolleres av Geelys hovedeier Li Shufu. Dette gjøres gjennom aksjer i Geely Sverige, Volvo Cars og PSD Investment.

Volvo Cars solgte en stor del av sin eierandel i Polestar sommeren 2024. Volvo Cars eier imidlertid fortsatt 18 prosent av aksjene i elbilprodusenten.

Polestars fremtid avhenger nå i stor grad av evnen til å tiltrekke seg ny kapital. Uten nye investeringer kan det bli vanskelig å finansiere fortsatt drift og utvikling av nye modeller.

Prosessen med å finne nye eiere eller investorer følges nøye. Her hjemme kan merket derimot notere seg at de nå har 10 000 biler på veiene. Les mer om det her .

Spørsmålet er da, hvem er interessert i å ta økonomisk ansvar for et så ungt bilmerke?



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk forhandler skal levere 1000 G-klassebiler til Forsvaret

Den danske forhandleren Ejner Hessel har vunnet et større...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler...

Kia: Politikk og reguleringer har drept alle morobiler

Ifølge sørkoreanske Kia har politikk og stadig strengere reguleringer...

Nytt bilmerke skal bygge helelektriske biler for Volkswagen

Volkswagens kommende elbiler, inkludert VW Every1- og Audi-modellene, vil...

Hydrogenmotor kan eliminere 99 prosent av CO2-utslippene

En ny rapport fra England fremhever hydrogenforbrenningsmotoren som en...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...

«Glemte» sikkerhetsbeltet: Passasjer knuser Tesla-frontruten – med pannen

En mann prøvde å gjenskape et viralt Porsche 911 Turbo S-klipp i en Tesla Model X Plaid, og endte opp med knust frontrute og...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med sin 1:6:90-regel argumenterer han for at hybrider er en «bedre» måte å redusere CO2-utslipp på....