Mens forventningene รธker til den nye Polestar 5, kutter merket ned pรฅ ingeniรธrstaben i England. Permitteringene berรธrer flere avdelinger.
Den nye Polestar 5 er rett rundt hjรธrnet. Sammen med den kommende lanseringen gjรธr imidlertid merkevareledelsen betydelige nedskjรฆringer.
Bilmerket planlegger รฅ redusere antallet ingeniรธrer betraktelig i England. Dette skjer selv om de aktuelle ansatte har vรฆrt sentrale i utviklingen av den nye bilen.
Reduksjonen pรฅvirker ansatte i Polestars forsknings- og utviklingssentre. Dette gjelder spesifikt filialene i Nuneaton, Warwickshire og i Coventry.
De britiske teamene med ansatte har ellers spilt en avgjรธrende rolle i utviklingen av bilen. Spesielt programvareutvikling har vรฆrt et betydelig satsingsomrรฅde for de britiske avdelingene.
Polestar understreker at det ikke foretas permitteringer i Sverige. Bilprodusenten vil fortsette forskning og utvikling i bรฅde Storbritannia og Sverige.
Polestar uttalte dette i en uttalelse til BBC .
Merket skriver at kuttene mรฅ gjรธres ยซpรฅ en samfunnsansvarlig mรฅteยป. Og de er faktisk ikke alene om den formuleringen. Les mer om det her .
Det kinesisk-svenske merket jobber i fรธrste omgang med รฅ oppnรฅ frivillige sluttpakker. Permitteringer beskrives som siste utvei.
Polestar 5: en Grand Tourer med mange hestekrefter
Samtidig er forventningene til nye Polestar 5 store. Bilen beskrives som en superbil i GT-format.
Polestar 5 skiller seg ogsรฅ i design fra tidligere modeller. Den er laget av anodisert aluminium. Skjรธtene er laget med herdelim i stedet for tradisjonelle sveiser.
Den nye byggemetoden skal gjรธre elbilen lettere. Lavere vekt kan potensielt forbedre bilens rekkevidde og kjรธreegenskaper.
Lanseringen av Polestar 5 vil finne sted senere i รฅr. Og det med hele 884 hestekrefter og svimlende 900 newtonmeter.
Men for mange av ingeniรธrene som var med pรฅ รฅ lage bilen, er fremtiden usikker. De stรฅr overfor permitteringer midt i feiringen av det som ellers pรฅ mange mรฅter er ยซderesยป prosjekt.
โ Hele staben vil dessverre ikke lenger vรฆre nรธdvendig. Derfor mรฅ vi redusere antallet i forskningsavdelingene, heter det i rapporten.