Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem รฅrsregnskapet for 2024. Regnskapet er i et rot med et tap pรฅ 13 milliarder og en gjeld pรฅ nesten 47 milliarder danske kroner.
Bilmerket Polestar stรฅr overfor รธkonomiske utfordringer.
Hvor ille situasjonen er, avslรธrer รฅrsregnskapet for 2024, som endelig er publisert etter flere forsinkelser.
Det totale tapet for Polestar utgjรธr omtrent 13 milliarder danske kroner. Samtidig har selskapets gjeldsbyrde vokst betraktelig.
Regnskapet ble offentliggjort sent fredag kveld. Kunngjรธringen kom flere mรฅneder senere enn opprinnelig planlagt.
Innsendingen av det 744 sider lange regnskapet gikk i utgangspunktet direkte til det amerikanske bรธrstilsynet (Securities and Exchange Commission), som hรฅndhever reglene pรฅ New York-bรธrsen, hvor det kinesiske merket er notert.
Polestar har ennรฅ ikke offisielt kommentert de nye tallene. Merket har ogsรฅ nektet รฅ kommentere hvorfor regnskapet har blitt utsatt flere ganger.
Det finnes imidlertid en uttalelse fra Polestar som publikum kan relatere seg til.
Merket vil publisere utsatte resultater for fรธrste kvartal 2025. Dette vil skje mandag fรธr Nasdaq-bรธrsen i USA รฅpner for handel. Samtidig vil det bli avholdt en investormote.
Dette rapporteres av Financial Times .
Balansen i รฅrsrapporten avslรธrer en stor og voksende gjeldsbyrde. Bilmerket sliter tydeligvis med รธkonomien. Selskapet overlever for tiden utelukkende pรฅ lรฅnte penger.
Polestars finansierings- og likviditetsrisiko
Den totale gjelden har nรฅ รธkt til nesten 47 milliarder danske kroner. Dette er en รธkning pรฅ omtrent 12 milliarder danske kroner pรฅ ett enkelt รฅr. Polestar blir stadig tvunget til รฅ ta opp nye lรฅn.
De nye lรฅnene er avgjรธrende for รฅ fortsette produksjonen av biler. I februar i รฅr ble Polestar tvunget til รฅ ta opp et nytt lรฅn. Lรฅnet utgjorde 2,9 milliarder danske kroner.
Samtidig mรฅtte et eksisterende lรฅn pรฅ 3,3 milliarder danske kroner refinansieres. I desember i fjor tok Polestar opp nok et lรฅn. Det lรฅnet var pรฅ nesten 5,2 milliarder danske kroner.
Ved utgangen av 2024 hadde Polestar en kontantbeholdning pรฅ 4,6 milliarder danske kroner.
Men det er en risiko for at det kinesiske merket gรฅr tom for penger. Det kan potensielt skje innen fรฅ mรฅneder.
Om en รธkonomisk snuoperasjon er pรฅ vei for Polestar, eller om Geely-konsernet er klare med en redningsplan, er ikke noe offentligheten har innsikt i.
Salgstall, prognoser og eierstruktur i Polestar
Polestar har valgt รฅ trekke tilbake sine tidligere prognoser for 2025. I regnskapsรฅret 2024 solgte Polestar biler for 13 milliarder danske kroner. Inntektene oppveies imidlertid av et like stort tap.
Antall solgte elbiler i 2024 nรฅdde 45 000. Dette er nesten en dobling sammenlignet med salget i 2023. I Danmark har merket nรฅ 10 000 biler i drift.
Volvo Cars bestemte seg sommeren 2024 for รฅ distribuere en stor del av aksjene sine i Polestar. De ble distribuert til Volvo Cars' egne aksjonรฆrer. Mange smรฅsparere fortsetter derfor รฅ eie aksjer i Polestar.
Majoriteten av Polestar eies av den kinesiske bilmagnaten Li Shufu. Han kontrollerer 81 prosent av aksjene i bilmerket. Dette gjรธres gjennom selskapene Geely Sweden, Volvo Cars og PSD Investment.
Polestars fremtidige utvikling og evne til รฅ hรฅndtere gjelden sin vil bli nรธye overvรฅket. Investorstemningen pรฅ mandag kan gi ytterligere innsikt i selskapets strategi. Forelรธpig venter markedet pรฅ Polestars kunngjรธringer.
Gjeld er imidlertid bare ett av problemene Polestar mรฅ hanskes med. Aksjekursen til merkevaren gjรธr det heller ikke sรฅ bra. I veldig lang tid har den ligget rett over smertegrensen pรฅ 1 dollar per stykk.
Hvis aksjen handles for mindre enn 1 dollar per aksje i 30 sammenhengende handelsdager, sier bรธrsreglene at Polestar (eller ethvert annet selskap i samme situasjon, red.) mรฅ avnoteres.