Det kunne gått bedre for den første firedørs Porschen. Men tiden var knapp og styret misfornøyd, derfor var Panameraen uheldig i designet, sier designsjef.
Da den dukket opp, ble den kalt elefanten. Og selv om den første Panameraen delte vannet, var den en så stor suksess at modellen fortsatt er her.
Men det endrer ikke på at førsteutgaven godt kunne vært annerledes. Designeren bak bilen, Michael Mauer, innrømmer dette i et nytt intervju.
Mauer var helt ny i lederstillingen hos Porsche da Panameraen kom ut. Faktisk var 'elefanten' den første bilen fra Zuffenhausen-fabrikken som han hadde det overordnede ansvaret for.
Og basert på Mauers originale konsepttegninger kunne det endt veldig annerledes for første generasjon Panamera. Tegningene viser en lav 911 med stasjonsvognformer.
LES OGSÅ: Plug-in hybrid slår verdensrekord – dekker 2100 km på én tank
Bilen som havnet på samlebåndet så noe annerledes ut. Og det skyldtes blant annet tidspress, og at Porsches styre på den tiden var vanskelig å danse med.
Michael Mauer sier det i et intervju med 9Werks TV .
Og selv om Mauer ikke vil gå inn på hvordan han opprinnelig hadde tenkt at bilen skulle se ut til slutt, innrømmer han at alt «ikke var hans idé».
Det ble inngått en rekke kompromisser for å opprettholde styrets tillit. Og tross alt innrømmer Michael Mauer gjerne at han ikke fikk bilen slik han vil ha den. Styret forklarte ham det.
– Jeg kan se akkurat det jeg fortalte deg: at jeg i enkelte svinger (på bilen, red.) ikke klarte å overbevise styret om å gjøre ting på en annen måte.
– Det er noen svinger hvor jeg ser på bilen og tenker: Å, det kunne vært bedre, sier Mauer i dag.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!