Porsche har kastet penger på det konkursrammede batteriselskapet Varta AG for å sikre produksjon av batterier til hybridbiler.
For noen uker siden kunne Boosted fortelle at batteriselskapet Varta AG var på randen av konkurs på grunn av en akutt gjeldskrise. Men nå ser det ut til at en stenging er avverget.
I hvert fall for den delen av Varta som produserer batterier til forbrukerelektronikk. Her har du også datterselskapet Varta V4Drive, som Porsche er interessert i.
Porsche og nåværende majoritetsaksjonær i Varta AG, Michael Tojner, har dermed blitt enige om å sikre 100 millioner euro, tilsvarende 746 millioner kroner, til batteriselskapet gjennom et banklån.
Avtalen innebærer at driften ved Varta AG er sikret frem til 2027. Tidligere kreditorer må imidlertid skrive ned sine krav med hele 60 prosent dersom redningsplanen skal gjennomføres. Alle mindre aksjonærer må vinke farvel til sine investeringer i det børsnoterte selskapet.
LES OGSÅ: Fjerner katalysator – biler stinker lovlig 1000 ganger mer
– Til tross for dagens økonomiske utfordringer har selskapet et stort potensial til å gjøre Europas battericelleforskning og produksjon mer uavhengig av asiatiske leverandører.
– Sammen med Porsche ønsker vi å bidra til det, sier medeier Michael Tojner, ifølge avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung .
At Porsche kaster penger på Varta AG er ikke helt tilfeldig. Selskapet produserer hybridpakken som den helt nye 911 GTS bruker. Les mer om den bilen her.
Varta AG er langt fra det eneste selskapet med lommesmerter. I så å si hele bilindustrien er det for tiden stor mangel på penger. Flere bilmerker har allerede bukket under. Senest er Fisker Inc. sitt danske datterselskap lagt ned.
Men også underleverandører har det vanskelig. BBS venter på den 5. konkursen i selskapets historie, og for hytteprodusenten Recaro ser det minst like dystert ut.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!