V8-motoren skal ingen steder. I hvert fall ikke foreløpig, spør du Porsche, som fortsatt satser hardt på bensinmotoren etter 2030.
Det er ingen grunn til å frykte for overlevelsen til V8-motoren. Det går ingen steder. I hvert fall ikke ifølge Porsche.
Det tyske merket sier nå at det ønsker seg en V8-drevet Cayenne også etter 2030. Faktisk må dagens modell oppdateres slik at den kan bygges ved siden av den elektriske versjonen inn i det neste tiåret.
Det opplyser det tyske merket i en pressemelding .
Når vi når 2030 vil Cayenne således være tilgjengelig med tre drivlinjer. En helelektrisk, en ren bensin V8-motor og så en hybridvariant.
LES OGSÅ: Bilmerket er klart til å trekke seg fra Formel 1
Det betyr imidlertid ikke at Porsche kaster målet om at modellprogrammet består av 80 prosent elbiler. Men direktør Oliver Blume, som også har ansvaret for hele Volkswagen-konsernet, sier det avhenger av kundene.
Porsche vil med andre ord bare kunne leve opp til sitt eget mål om nesten å eliminere forbrenningsmotoren dersom det er nok kunder innen elbiler.
Den første helelektriske Cayenne er allerede på veiene. Men det er fortsatt som en godt kamuflert prototype. Porsche regner ikke med å kunne starte serieproduksjon på noen år. Det er derfor ikke kjent når de første kundene kan få bilene levert.
Motsatt er Porsche langt fra det eneste bilmerket som i disse dager rygger ut av mål når det kommer til elbiler. Ford er bare ett av merkene som har måttet droppe planen om kun å selge elbiler i Europa senest i 2030 Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her