Porsche er utviklet i samarbeid med Rimac og har redusert vekten pรฅ hybriddelen for en rekke nye 911-modeller til kun 26 kilo.
Porsche har avduket en ny รฅrsmodell av 911.
Og det er ikke bare et nytt รฅrsmodell, 2025-bilene er de fรธrste noensinne i 911-serien som fรฅr en hybriddel.
Vi har visst i flere รฅr at bilen ville komme. Spesielt fordi Porsche selv bekreftet det flere ganger. Senest i 2021. I mellomtiden er over 5 millioner testkilometer unnagjort. I alle fall hvis du spรธr Porsche selv. Les mer om det her.
Det gale er at hele pakken, selv om Porsche kan skru opp og ned strรธmmen avhengig av modell, bare veier 26 kilo. Dette skyldes blant annet at hybriddelen er utviklet i samarbeid med Rimac, som Porsche har delvis eid siden VAG-gruppens avtale med Bugatti-merket i 2021.
LES OGSร : Pornostjerne avviser โ kommer aldri til รฅ kjรธre disse racerbilene igjen
I den nye 911 Carrera GTS betyr den vanvittig lette batteripakken at den nye modellen har gรฅtt opp bare 50 kilo sammenlignet med dagens modell.
Og ikke bare det. For den nye 911 Carrera GTS vokser ogsรฅ motoren. Den sekssylindrede bokseren gรฅr fra 3,0 til 3,6 liters slagvolum. Det betyr en effektรธkning til totalt 541 hestekrefter.
Til sammenligning mรฅ den nรฅvรฆrende 911 Carrera GTS 'dyttes' med 480 hestekrefter. Hagen vet alt? Den nye hybrid Porsche kommer kun med PDK girkasse. Altsรฅ automatgir.
Nรฅr det er sagt, vil ikke hele Porsches utvalg av 911-modeller bli hybrider. For eksempel er det absolutt ingen planer om en hybriddrevet GT3 nรฅr dagens modell skal byttes ut i 2027.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!