26. april, 2025

Prøvd i Danmark – Sverige sier nei til nybilavgift

Det blir ingen kilometeravgift i Sverige. Ikke engang om vi for tiden eksperimenterer med systemet her hjemme.

Kilometeravgiften møter nå klar motstand fra politikere i Sverige, der Riksdagen, som tilsvarer Folketinget, sier klart nei til avgiften.

Det gjør heller ikke noe at det for tiden er et forsøk med kilometerbaserte avgifter på gang i Danmark. Les mer om det her .

Dagens beskatning av biler i Sverige er basert på offisielle CO2-utslipp per kilometer.

Det betyr at avgiften er den samme uansett om en bileier kjører 10 000 eller 100 000 kilometer årlig.

For biler som slipper ut mindre enn 95 gram CO2 per kilometer betales det ikke bilavgift i Sverige, kun et administrasjonsgebyr på noen hundre kroner.

Norge sier også nei til kilometeravgift

Tanken bak en kilometeravgift er at sjåførene betaler ut fra faktisk bruk av veinettet fremfor et fast årlig beløp.

Hver korte kilometer ville dermed utløst en ladning. Argumenter for en slik modell er at tunge elbiler også skal bidra til finansieringen av veiene de sliter ned.

Videre taper staten inntekter fordi flere velger elbil, som ikke er pålagt de samme avgiftene som diesel- og bensinbiler.

Til tross for disse argumentene er den politiske interessen for en kilometeravgift i Sverige begrenset. En meningsmåling utført av Vi Bilägare av partiene i Riksdagen viser at det generelle svaret er et rungende nei takk.

Kun to partier, Senterpartiet og KrF, mener at mulighetene for å ilegge kilometeravgifter på biler i det minste bør utredes.

Senterpartiet er imidlertid i utgangspunktet ikke tilhenger av modellen, men søker alternative måter å finansiere vedlikeholdet av veinettet på.

Leder Ulrika Heie (C), Trafikkutvalget, sier til media at partiet generelt er kritiske til utsiktene til å legge mer avgifter på bilistene.

– Vi har en kritisk holdning til kilometeravgift. Dette kan ramme de som bor og arbeider i distriktene spesielt hardt.

– Vi synes imidlertid det er nødvendig å i det minste undersøke hvordan vi kan flytte skattetrykket i transportsektoren til noe grønnere.

Også i Norge er de regjerende politikerne motstandere av kilometeravgift, selv om Norges bilpark har en høy andel elbiler, og inntektene fra tradisjonelle bilavgifter derfor er enda lavere enn i både Sverige og Danmark.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum forklarer til nyhetsbyrået NTB at kilometeravgift er uaktuelt fordi folk er avhengige av bilene sine.

– Folk i Norge er helt avhengige av bilen. Så vi kommer ikke til å rulle ut et så stort nytt system.

Det samme argumentet bruker svenske politikere. Carina Ödebrink (SD), medlem av Trafikkutvalget, sier kilometeravgiften har for store, negative konsekvenser.

På Island er derimot parlamentet, Altinget, i ferd med å innføre kilometeravgift for alle typer biler. Til nå har avgiften kun dekket elbiler, plug-in hybrider og hydrogenbiler. Det er ventet at infrastrukturavgifter, som så langt kun er betalt av bensin- og dieselbileiere, vil bli helt fjernet.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk...

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en...

Hongqi SUV overrasker med toppkarakter: Sikkerheten er på topp

Den store elektriske SUV-en E-HS9 får 5 stjerner i...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...