26. april, 2025

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000 kroner i måneden.

Snart ett år har gått for Stian W. Aakeberg uten at han har sett skyggen av sin Jaguar I-Pace. Den norske elbileieren venter fortsatt på et helt nytt batteri til Jaguaren.

I mellomtiden kjører han rundt i en lånebil til 20.000 norske kroner i måneden.

Han har måttet ta seg av batteriproblemene i Stians I-Pace tre ganger. Nå er det kommet til et punkt hvor han har krevd et helt nytt batteri i bilen. Tidligere løsninger med erstatning av individuelle celler.

Dette kravet viser seg imidlertid vanskelig å oppfylle. Global mangel på batterier kompliserte saken betydelig for eieren. Ventetiden er også uvanlig lang.

Mangelen på batterier er delvis knyttet til et sikkerhetsproblem. Jaguar har tidligere tilbakekalt I-Pace-modeller på grunn av fare for brann i batteriene. Dette skapte stort press på reservedeler globalt.

I USA har importøren kjøpt tilbake over 3000 eksemplarer av bilen, og i Norge dreier det seg om 130 biler. Nettopp på grunn av den problematiske batteripakken.

Bilen til Stian ble ikke direkte berørt av tilbakekallingen. Men bilens problemer rammet ham likevel hardt og forlenget reparasjonstiden betydelig.

Lang ventetid på Jaguar I-Pace batteri

Hans Jaguar I-Pace har stått stille hos en forhandler i nesten ett år. Bilen er i ny stand og venter fortsatt på nytt batteri. Stian er bekymret for mulig rust på grunn av lang nedetid.

– Noen må betale for dette, sier han til det norske mediet Motor.no om situasjonen.

I mellomtiden har Stian kort i en Volvo XC60 plug-in hybrid. Det er en lånebil, han har rett på den under garantien. Bilimportøren dekker alle kostnader knyttet til lånebilen.

Kostnadene inkluderer lån, drivstoff, forsikring, bompenger og moms. Hybriden er dyrere i drift enn den rene elbilen han vanligvis kjører.

Stian kan også vise Motor hva importøren faktisk betaler for at han skal kjøre rundt gratis.

Fakturaen viser en månedlig kostnad på cirka 20.000 norske kroner for lånebilen alene. Det tilsvarer rundt 12.800 danske kroner hver måned.

Etter ti måneder har regningen nådd 200.000 norske kroner. Det er over 128.000 danske kroner betalt av importøren. Og batteriet i Jaguaren? Det har ikke endret seg ennå.

Dyr lånebil mens elbilen venter

Jaguar Land Rover Norge kan ikke si noe om når Stians elbil skal kunne kjøres igjen. Men det er tidlige tegn på fremgang i leveransene. Andre kunder begynner å få avtaler om batteribytte.

Glenn Klemetsen, teknisk sjef hos importøren, bekrefter at batterier er på vei. De skal komme fra Jaguar i England.

– Vi regner med å være ferdige med endringene i løpet av våren, sier han til Motor.no.

Importøren erkjenner at saken er dyr. De påtar seg ansvaret for forsinkelsen og kostnadene.

PR-sjef Fam Christina Gudim utdyper i en epost til Motor.no.

– Vi er forpliktet til å rette feil og mangler i henhold til produsentens funksjonsgaranti.

"Når reparasjoner blir forsinket på grunn av mangel på reservedeler, prøver vi å minimere ulempene for kundene, som i noen tilfeller innebærer å tilby et erstatningskjøretøy."

Stian roser behandlingen fra importøren til tross for lang ventetid. Han føler seg godt behandlet og understreker at forsinkelsen ikke direkte er verkstedets eller importørens feil.

Han er imidlertid overrasket over de høye kostnadene knyttet til lånebilen. – Det er absolutt rart at det å bytte batteri i en elbil kan koste like mye som en helt ny småbil – for selve utskiftingen er til og med gjort, sier Stian W. Aakeberg.

Når Stian endelig får tilbake sin Jaguar I-Pace, planlegger han en grundig garantisjekk. Han vil forsikre seg om at den lange stillstanden ikke har skapt ytterligere problemer med bilen.

Ventetider på reparasjoner og utfordringer med elbilbatterier er noe mange bileiere kan oppleve. Men her hjemme avviser importøren at danske biler er rammet. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan...

De 10 bestselgende bilene i Danmark er alle elbiler

Dansker kjøper ikke utelukkende elbiler. Men for første gang...

EU vil skjerpe reglene for bilkontroll – her er kravene

Det burde være vanskeligere for en bil å bestå...

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...