Selv tar han spådommen sin med en klype salt. Likevel kan den danske industrianalytikeren selv se en sammenslåing av Renault og Stellantis-gruppen.
Begge merkene har sett bedre dager. Og akkurat nå mangler faktisk Stellantis en direktør etter oppsigelsen av en av verdens best betalte billedere mandag kveld. Kanskje dette kan være årsaken til fusjonen mellom Renault og Stellantis.
I alle fall er forestillingen om de to gruppene under samme tak en av '10 ville spådommer' fra den danske bilindustrianalytikeren Rene Tonder.
Det skriver han selv på det sosiale mediet LinkedIn .
Bransjeanalytikeren selv innrømmer at «det kommer nok ikke til å skje». Men om ikke annet kommer han med en rekke forslag til hvor det fortsatt er interessant å legge Renault under Stellantis eller omvendt.
– Renault jobber med kjerneplanen ut av Nissan/Mitsubishi-alliansen. Det skaper klarhet, men betyr også mindre skala. Renault kan derfor bli for liten i den fremtidige konkurransen, skriver Rene Tonder.
LES OGSÅ: Enzo Ferraris firmabil har havnet på Facebook Marketplace
Samtidig påpeker han at hele ideen med Stellantis er å vokse gjennom fusjoner. Først var det sammenslåingen av Fiat-Chrysler, som deretter slukte PSA-gruppen. Så Peugeot, Citroën og Opel.
Renaults direktør Luca de Meo har imidlertid avvist ideen om å sitte i direktørstolen for "en større Stellantis". I hvert fall offisielt.
Den danske bransjeanalytikeren er imidlertid ikke den eneste som tror at noen bilmerker vil bli en del av et mye større foretak. Den nå sparkede Stellantis-sjefen Carlos Tavares sa det samme allerede i januar.
På den tiden var det en bekymring for uthulingen av økonomien fra elbiler som fikk Tavares til å komme med spådommen.
– Setter du ned prisene uten å ta hensyn til kostnadene dine, får du et blodbad. Jeg prøver å unngå et kappløp mot bunnen.
– Jeg vet om et selskap som brutalt har satt ned prisene og deres lønnsomhet har kollapset, sa Tavares, som ikke ønsket å navngi bilmerket tilbake på begynnelsen av året.