Rik mann gir opp – taper 4 milliarder kroner på elbil

Støvsugerkongen James Dysons elbilprosjekt, N526, som skulle konkurrere med Tesla, kostet selskapet 4 milliarder. kroner. I dag er alt skrotet.

Støvsugerkongen James Dysons elbilprosjekt, N526, endte som en kostbar fiasko.

Investeringen på 4 milliarder kroner i bilen som skulle utfordre Tesla ble til slutt stoppet, og i dag er alle pengene tapt.

Prototypen, internt kjent som N526, var ellers et ambisiøst prosjekt. Det var en stor syvseters elbil designet med fokus på lang rekkevidde.

Den skal teoretisk sett kunne tilbakelegge hele 965 kilometer på én lading. Dette er spesifikasjoner i seg selv som få bilmerker kan leve opp til.

Men prisen på den ferdige bilen ville ende opp på rundt 1,8 millioner kroner.

James Dyson innså at en bil i den prisklassen aldri ville bli solgt i tilstrekkelig antall. Derfor døde prosjektet.

Han forteller Wall Street Journal.

James Dyson er en fremtredende britisk oppfinner og industridesigner som nå er pensjonert. Han er kjent globalt som mannen bak Dyson-merket. Formuen hans kommer hovedsakelig fra innovative husholdningsapparater som poseløse og trådløse støvsugere.

Oppfinneren, som opprinnelig utdannet seg til arkitekt, har alltid hatt interesse for biler. Lenge drømte han også om å bygge sitt eget.

«Jeg utviklet interessen min for modellfly med fallskjermer og andre ting, det er sannsynligvis der det hele startet», har Dyson sagt.

Dysons elbil N526: Utvikling som nærmer seg døden

Et dedikert team på rundt 600 ingeniører skulle utvikle en elbil fra bunnen av. Mange av dem kom direkte fra Dysons støvsuger- og annen forbrukerelektronikkavdeling.

Det var en noe ukonvensjonell bakgrunn for å utvikle en bil fra bunnen av. Den ferdige prototypen veide 2,6 tonn, noe som er en betydelig vekt for en personbil. Selv for en elbil.

Til tross for den ukonvensjonelle utviklingsprosessen, presterte N526-prototypen bra i innledende tester.

Bilen viste potensial med ytelsen sin. Likevel ble N526 aldri satt i serieproduksjon, og drømmen om en Dyson-elbil måtte til slutt skrotes.

Den eneste ferdigbygde prototypen er nå utstilt som et museumsgjenstand, et vitnesbyrd om prosjektet.

Bilen har blitt et symbol på en av James Dysons få, men svært offentlige, kommersielle fiaskoer. ØY

Oppfinneren er imidlertid kjent for sin filosofi om at feil er uunngåelige og verdifulle læringsprosesser. Det er et synspunkt han ofte aktivt vektlegger i intervjuer og offentlige opptredener.

Dyson mener at man må våge å feile for å oppnå suksess. «Livet er fullt av feil», har han sagt. Han påpeker at man på skolen lærer å gi riktige svar med en gang.

«Men den kloke personen lærer ikke å takle fiasko», fortsetter Dyson.

– Så kommer du ut i det virkelige liv. Det handler om å få ting til å fungere.

– Hvis du er vant til å håndtere feil, lære av dem og utvikle ideene dine, kan det være en vinn-vinn-situasjon.

Hva kan man lære av N526-prosjektet?

Hadde James Dyson valgt å fortsette investeringen og bringe N526 ut på markedet, kunne dynamikken i elbilindustrien potensielt ha endret seg.

Spesielt Tesla, den dominerende aktøren, kunne ha møtt en ny type konkurrent med betydelige ressurser. Det forblir imidlertid ren spekulasjon. Spesielt på grunn av prisen

– Hvis en oppfinnelse ikke kan tjene penger, er det ikke en særlig god oppfinnelse.

Det var nettopp den økonomiske begrunnelsen som til slutt stoppet N526-prosjektet.

– Det spennende er ikke når noe fungerer med en gang, men når noe går galt.

– Da vil du vite hva som gikk galt, det handler om å lære, sier Dyson.

Han trekker paralleller til andre kreative bransjer. Forfattere og filmskapere tester også ideer over lengre tid, fordi de finner den rette formelen. Og noen av dem ender opp som katastrofer på gulvet.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbiler kjører bare 0,6 prosent av kilometerne i Danmark

Ved inngangen til 2022 var det så få elektriske...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte...

Lasse, 73, mister bilskiltet sitt: Det sitter fast

Svenske Lasse Adolfsson har båret rundt kort med samme...

Bilister saksøker Tesla: «Dere får oss til å se ut som fascister»

En gruppe franske Tesla-eiere saksøker bilmerket og hevder at...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...