11. februar, 2025

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin hater det.

Den svenske biljournalisten Robert Collin er alt annet enn begeistret for EU-reglene som lar sjåfører slå av bilens baklys i dagslys. Han mener dette skaper farlige situasjoner i trafikken, spesielt ved dårlige lysforhold.

Problemet ligger i de automatiske lysfunksjonene som biler typegodkjent etter 2016 er utstyrt med.

Disse funksjonene kan føre til at baklysene forblir av selv når sikten er redusert på grunn av mørke, regn eller tåke.

Collin er ikke alene om sin kritikk. Også den svenske interesseorganisasjonen for bilister, Riksförbundet M Sverige, er bekymret.

– Sjåførene har ansvaret for bilens belysning, sier Heléne Lilja, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig i Riksförbundet M Sverige.

– Men bilprodusentene har ikke gjort det veldig enkelt. Symboler og automatiske moduser kan være vanskelig å forstå.

EU-regelverket, som gjør at baklysene kan slås av i dagslys, ble innført for å spare energi og dermed redusere drivstofforbruket. Bakgrunnen var at eldre typer baklykter brukte mye strøm.

Men med introduksjonen av LED-teknologi har dette argumentet blitt irrelevant. Moderne LED-baklys bruker minimalt med strøm, og energibesparelsen er derfor ubetydelig.

– I Sverige var de nye reglene et stort tilbakeskritt, skriver Robert Collin i Aftonbladet .

– Vi har hatt vår nærlyslov siden 1977, som krevde nærlys, og dermed også baklys. Den loven ble erstattet av EU-forordningen."

Collin påpeker at problemet er spesielt uttalt i land med lange perioder med skumring og daggry, som f.eks. Sverige. Bilens automatiske lyssensorer er ofte ikke følsomme nok til å oppdage disse overgangsfasene, noe som resulterer i at baklysene forblir av.

– Når skal bilens automatiske lys tennes?» spør Collin.

– Koreanske biler venter til det nesten er mørkt, japanere er litt raskere, tyske enda litt raskere. Men ikke nok.

Etter at Collin reiste kritikk av problemet, endret Volvo bilene sine slik at baklysene nå alltid er på. Men mange andre bilmerker har ennå ikke fulgt etter.

– Å unnskylde seg med at baklysene trekker strøm (altså drivstoff, red.) går ikke», skriver Collin. Og han fortsetter:

– Moderne LED-baklykter trekker så lite strøm at det knapt kan måles. Et nys når du ved et uhell tråkker på gassen koster mer energi enn å ha baklysene på i en måned."

Det er derfor viktig at sjåførene er klar over problemet og manuelt slår på baklysene når sikten er redusert. Her hjemme er politiet også godt innenfor sine rettigheter til å gi bilister som ikke har kontroll på lysene sine en billett.

Latest

Don't miss

Tesla gir nå kundene penger til å kjøpe elbiler

Tesla føler seg angivelig så truet av smarttelefonprodusenten Xiaomis...

Avis: EU beklager forbud mot bensin- og dieselbiler

Ifølge den tyske avisen Der Spiegel beklager nå flere...

Bilmerke i krise – kutter alt med 70 prosent

Mitsubishi har det ikke bra for tiden. Merket, som...

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...

Volvo oppslukt av flammer – kjendis kunne ha blitt drept

Den finske komikeren og TV-stjernen Jukka Hildén, mest kjent...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...