I forrige uke ga Volvo opp taket for kun å selge elbiler, nå dropper merket håpet om kun å selge biler på nett. Hele virksomheten skal selges.
Care by Volvo nådde aldri Danmark. I hvert fall ikke fordi det hele må selges på nytt. Å selge biler med abonnement var aldri noen suksess for det kinesiskeide merket.
Selv ikke om Volvo presenterte initiativet med et brak på bilmessen i LA Automobility i 2018. Foreløpig må det hele vekk igjen.
– I stedet for å investere i et krympende selskap, valgte vi å investere i fremtiden – elektrisk og online, sa daværende administrerende direktør Håkan Samuelsson i mars 2021.
Det skriver Automotive News .
LES OGSÅ: Bensinbileiere kan svært lite om elbiler, opplyser klimakonsernet
Konkret dropper Volvo ideen om at merket skal selge halvparten av bilene sine på nett. Derfor avvikles abonnementstjenesten i England, mens Volvo vil se etter noen å selge selve plattformen til i Tyskland, Nederland, Sverige og Norge.
Selv bilene som Volvo måtte ha på veiene via abonnementstjenesten vil merket nå se om de slipper unna med rent salg.
– Volvo Cars har begynt prosessen med å gjennomgå lokale markedsløsninger for å overføre aktive kontrakter til nye partnere for å sikre et sømløst bytte av finansieringsleverandører, heter det i en kommentar til Automotive News.
Det er imidlertid ikke bare nettsalg Volvo må kvitte seg med. Bilmerket har langt mer alvorlige problemer med nye biler som er fulle av feil. For eksempel måtte den splitter nye EX90 startes med en datamaskin da journalister ble fløyet til USA for å få de første prøvekjøringene.
Umiddelbart etter de første lunkne anmeldelsene begynte Volvos aksjekurs å falle kraftig. Og tidligere denne uken kunne Boosted fortelle at Volvo aldri har vært mindre verdt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!