19. mars, 2025

Så mange dødsfall på danske veier i 2024

Det går riktig vei i dansk trafikk. Omvendt var ikke 2024 et år uten dødsulykker i trafikken, viser de siste tallene.

I 2024 mistet 145 mennesker livet i trafikkulykker. Dette er det nest laveste antallet registrerte dødsfall noensinne, bare overgått av 2021, da COVID-19-pandemien resulterte i færre kortreiste turer.

De foreløpige tallene fra det danske vegdirektoratet viser at 2024 ligger an til å bli et år med historisk få trafikkskader. De endelige tallene vil ikke foreligge før i juni 2025, men de foreløpige dataene indikerer en betydelig forbedring sammenlignet med tidligere år.

Det opplyser det danske vegdirektoratet i en pressemelding .

Samlet sett ble i underkant av 2.400 personer skadd i trafikken i 2024. Dette er det laveste antallet registrerte skader siden Vegdirektoratet begynte å føre statistikk i 1985.

Disse tallene er bemerkelsesverdige når man tenker på at trafikkmengden i 2024 nærmet seg nivået fra rekordåret 2023. Vegdirektoratets trafikkindeks viser en økning på 0,1 prosent i antall korte kilometer i årets første ni måneder sammenlignet med 2023.

– 2024 ser ut til å bli et av årene med færrest drepte og skadde i trafikken, kun overgått av 2021, som var et koronaår med betydelig færre korte kilometer enn normalt.

– For å støtte opp om den positive utviklingen vil vi fortsette å fokusere på å forbedre trafikksikkerheten i Danmark gjennom en rekke initiativer, blant annet investeringer i trafikksikkerhet, sykkelveier, adferds- og informasjonskampanjer, sier samferdselsminister Thomas Danielsen (V)

Det danske Råd for Sikker Trafik ser positivt på utviklingen. Administrerende direktør Jakob Boving Arendt understreker imidlertid at det fortsatt skjer for mange ulykker:

– Så mitt ønske for 2025 er at vi som samfunn forblir ambisiøse og fortsetter å kjempe for at færre mennesker skal drepes eller skades i trafikken.

Trenden med færre trafikkskader gjelder alle former for transport, uansett om du reiser med bil, sykkel eller til fots.

Det er en betydelig forbedring, spesielt på veiene. Antall skader i personbiler, varebiler og lastebiler gikk ned med 21 prosent sammenlignet med gjennomsnittet for perioden 2019-2023.

Avdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen fra Vejdirektoratet sier:

– Selv om det kanskje ikke alltid er opplevelsen du har når du sitter på sykkelen eller når du leser aviser, har det aldri vært tryggere å ferdes i trafikken.

– Dette skyldes blant annet at veiene vi kjører på og bilene vi kjører i hele tiden blir bedre. Og selv om elsykler av og til blir kritisert, og antallet elsykler i trafikken øker, alt annet likt, har også trafikksikkerheten for sykkel blitt bedre enn før.»

Tradisjonelt er unge trafikanter i aldersgruppen 18 til 24 år overrepresentert i ulykkesstatistikken. I 2023 var det imidlertid et uvanlig lavt antall trafikkdrepte i denne aldersgruppen. Trenden ser ut til å fortsette i 2024, hvor antallet skadde ungdom i de første ni månedene er 27 prosent lavere enn gjennomsnittet for de foregående fem årene.

Latest

Don't miss

Skatteministeren lover enda mer hjelp til folk i elbil

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) mener det er Molbo-aktig at...

Volkswagens fortjeneste kollapser med 30 prosent

Som bedrift har Volkswagen AG sett mye bedre dager....

Volkswagen taper 13 milliarder på ny konkurs

Volkswagen, som var største aksjonær i Northvolt, tapte 13...

Crazy sight rule slipper ut 33 tonn CO2 per år

Hvert år blir to millioner biler kontrollert i Danmark....

I Norge koster bensinen nå under 10 kroner literen

Normalt er det ikke noe han er ute etter....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...