En betydelig del av strømmen i ladestasjonene rundt går til spille når en elbil kobles til for å lade. Volvos elbiler er blant de verste, viser undersøkelse.
Det er avfall og energitap i de fleste tilfeller. Nå viser en ny undersøkelse fra tyske ADAC at dette også gjelder lading av elbiler.
Organisasjonens kartlegging av strømavfallet er basert på i overkant av 90 elbiler som i dag er på markedet.
Og selv om bilenes gjennomsnittlige rekkevidde har økt fra 123 kilometer i 2010 til 393 kilometer i år, er det fortsatt et energitap fra selve ladestasjonen.
I ADACs måling ble det i gjennomsnitt brukt 14,5 prosent mer strøm i ladestativet enn det som faktisk havnet i bilens batterier. Felles for alle bilene i testen var at de ble ladet med en 22 kW lader på 23 plussgrader.
LES OGSÅ: Jeremy Clarkson avviser tidligere Top Gear-verts logg
Men noen elbiler ligger langt over gjennomsnittet når det gjelder energitap direkte fra ladestasjonen. Da ADAC koblet en Mini Cooper SE til ladeboksen, forsvant en tredjedel (30,1 prosent, red.) av energien uten å lade bilen i det hele tatt.
Volvo XC40 har et ladetap på rundt 20 prosent. Men det er verre for biler som Dacia Spring, Mustang Mach-E, Nissan Leaf, MG 4 og Xpeng G9.
Mens de beste bilene – inkludert de ulike Volkswagen ID-modellene – kom seg gjennom testen med et tap på rundt 8 prosent.
Hovedårsaken til energitapet må ifølge ADAC finnes i at det er nødvendig å konvertere strømmen fra vekselstrøm (AC, red.) til likestrøm (DC, red.) for å kunne lagres i elbilens batterier.
Tyskerne mener derfor at elbileiere bør regne inn det faktiske ladetapet i bilens forbruk når de ser på hvor langt de faktisk kan gå på samme lading.
Den elbilen som presterte best var Aiways U6 Prime. Men det er ikke så veldig mange andre enn de nåværende eierne som kan bruke den til hva som helst. Aiways produksjon står stille mens merket prøver å redde seg selv. Blå. ved å flykte ut av Kina.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!