Bensinbilens andel av et presset norsk marked for nye biler nærmer seg null. Akkurat nå er markedsandelen nede i 0,43 prosent.
Det er mer enn 30 år siden sist det gikk så dårlig for salg av nye biler i Norge. I hvert fall når du ser på hvordan det går akkurat nå.
Spesielt splitter nye bensinbiler er under press. Og selv om de ikke er forbudt i Norge fra 1. januar 2025, noe landets regjering ellers hadde som mål, nærmer salget seg 0.
Akkurat nå utgjør bensinbiler kun 0,43 prosent av det norske markedet. Til nå er det kun registrert 23 bensinbiler i Norge i august måned. Det tallet var 80 biler for bare ett år siden.
Dette skriver Motor.no .
LES OGSÅ: Ny regel kan få Tesla til å sette ned prisen i Danmark
Men generelt sett fortsetter bilsalget i Norge å gå ned. Det er faktisk bare i Danmark det nordiske nybilsalget går frem.
I Norge står elbiler nå for 92,4 prosent av markedet. Og dette selv om elbilene mister mer og mer av fordelene som ellers ville holdt seg i hånden under salget av dem. Les mer om det her.
I motsetning til Danmark, hvor det akkurat nå ikke finnes mer populær bil enn Volkswagen ID.4, er det som så ofte Tesla Model Y som dominerer de norske veiene.
Blant de 23 bilene nordmennene så langt har kjøpt i august, som ellers snart går tomme, er 3 Suzuki Swifts, en Lamborghini Urus og en Mercedes G-klasse.
Ser vi på år 2024 fra 1. januar til nå, er bensinbilers andel av bilmarkedet litt bedre. Men egentlig bare veldig lite. Med 701 registreringer utgjør de nye bensinbilene bare 0,96 prosent av bilparken i Norge.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!