Svenske Northvolt har ingen kunder igjen. Etter konkursen har også Scania, batteriprodusentens siste kunde, gått konkurs. Nå prøver de å redde dem.
Northvolts batteriforskning i Västerås kan bli værende i Europa hvis Scania lykkes med planen om å kjøpe og finansiere gjennom et konsortium.
Scania har nå bekreftet at de ønsker å overta Northvolt Labs i Västerås. Målet er å bevare viktig batteriforskning i Europa, som ellers risikerer å forsvinne fra regionen.
Administrerende direktør Christian Levin sier at Scania ikke kan fullføre kjøpet alene. Derfor jobber de med å sette sammen et konsortium for å finansiere oppkjøpet.
Northvolt Labs har spilt en sentral rolle i utviklingen av batteriteknologi for elbiler. Men Northvolts økonomiske problemer har satt laboratoriet i fare.
Northvolts samarbeid med Scania er avsluttet
Scania samarbeidet tidligere med Northvolt om batteriforsyning. Dette samarbeidet er nå avviklet. I stedet kjøper Scania batterier fra leverandører i Kina.
– Det vil være asiatiske leverandører, og vi vil øke det antallet rett etter sommeren, sier Christian Levin til Financial Times .
Dette er et betydelig skifte for Scania, som tidligere hadde ambisjoner om å støtte europeisk batteriproduksjon.
Scania ser imidlertid fortsatt en strategisk verdi i forskningen som foregår i Västerås, og det er derfor de nå prøver å sikre laboratoriets overlevelse, selv om de har byttet batterileverandør.
«Det har enorm verdi», sier Levin om arbeidet som foregår i laboratoriet.
Northvolts største anlegg i Skellefteå er under press. Fabrikken har hatt produksjonsutfordringer, og investorer har trukket seg tilbake.
Scania fortsetter å fokusere på elektriske lastebiler – men med andre batterier
Selv om Northvolt ikke lenger leverer batterier til Scania, har ikke planene om elektriske lastebiler blitt forlatt.
Scania jobber fortsatt med å utvide sin portefølje av elektriske modeller, så forskningen fra Västerås kan være nyttig, selv om batteriene kommer fra Asia.
Ved å kjøpe laboratoriet håper Scania å opprettholde den teknologiske utviklingen i Europa samtidig som de reduserer avhengigheten av aktører utenfor regionen.
Det er imidlertid fortsatt ingen avklaring på hvem som skal være en del av konsortiet som skal finansiere avtalen.
Christian Levin har ikke satt noen dato for når en avtale vil bli inngått.
Presset Northvolt trenger ny kapital
Northvolt har vært en sentral aktør i EUs strategi for grønn overgang og uavhengighet fra kinesiske leverandører.
Men store kapitalinvesteringer og produksjonsforsinkelser har gitt selskapet et presserende behov for kapital.
Flere analytikere anslår at Northvolt vil ha problemer med å skaffe nødvendige midler uten å selge eiendeler.
Et salg av laboratoriet i Västerås kan derfor bli nødvendig.
Scania har ikke oppgitt hvor mye de er villige til å betale. Et komplett kjøp av Northvolt Labs er imidlertid anslått å beløpe seg til flere millioner svenske kroner – og dermed hundrevis av millioner i danske kroner.
Scania har tidligere investert direkte i Northvolt og har derfor en spesiell interesse i å beskytte teknologier og kunnskap.
Hvis laboratoriet er tilknyttet, kan det også bety at ansatte får muligheten til å bli værende i Västerås i stedet for å flytte utenlands.
Flere i bilbransjen følger situasjonen nøye. Men for lastebilmerket kan oppkjøpet bli avgjørende. Salget av elektriske lastebiler går fryktelig dårlig i Sverige. Les mer om det her .