26. april, 2025

Seat Altea skulle hatt VR6-motor og hett Salsa

Seat Altea var ekstremt populær i Danmark. Men kanskje det hadde vært annerledes om Seat hadde holdt seg til navnet på konseptbilen fra 2000. Salsa…

Konseptbilen Seat Salsa fra Geneva Motor Show 2000 fyller snart 25 år. Designet av Walter De Silva, hadde den 250 hestekrefter fra en VR6-motor, og slik varslet den alle fremtidige biler fra merket i veldig lang tid.

Konseptbilen Seat Salsa nærmer seg jubileum. I 2025 er det 25 år siden den ble avduket. Det skjedde på bilutstillingen i Genève i 2000. Designeren var Walter De Silva. Bilen ga et hint om fremtidige Seat-modeller.

Seat Salsa ble presentert bare noen få måneder etter en ny nyhet. Nemlig nye Leon, som skulle åpne dørene til kompaktbilmarkedet for Seat ytterligere.

Walter De Silva ble med Seat fra Alfa Romeo. Han var den nye designdirektøren ved det spanske merket. Seat Salsa var hans første store prosjekt.

Konseptbilen viste et nytt designspråk for Seat. De avrundede linjene var sentrale. I følge spanjolene var designspråket et tegn på "noe dynamisk".

Linjene ble også et kjennetegn på Seats design de påfølgende årene. Stilen fra Salsa fant veien inn i produksjonsbiler. Det påvirket spesielt andre generasjon av Seat Leon.

Salsas design og VR6-motoren

Den kompakte Seat Altea ble også rammet. Alteaen kom senere i flere varianter. Det var Altea XL og Altea XL Freetrack. De var mer familieorienterte crossovers.

Seat Salsa var en tredørs kombi. Den målte 4,15 meter lang. Vekten ble oppgitt til 1.570 kg.

Under panseret var det en 2,8 liters VR6-motor. Motoren er kjent fra andre biler i Volkswagen-konsernet. Den produserte 250 hestekrefter i Salsa-konseptet.

Visste du at VW-konsernet bygde biler med VR6-motorer frem til desember i fjor? Ikke? Les mer om den siste splitter nye bilen med VR6-motor her.

Seat opplyste at Salsaen hadde en toppfart på 250 km/t og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,5 sekunder.

Seat Salsa gjennomgikk forskjellige utviklinger etter premieren. På bilutstillingen i Paris i 2000 viste Seat en ny versjon. Den ble kalt Salsa Emoción.

Salsa Emoción og racerbilen som konsept

Salsa Emoción hadde detaljer inspirert av crossoveren. Altså gatebilen. Den bygget på det originale Salsa-designet.

To år senere, i 2002, kom en annen versjon. Den ble vist på bilutstillingen i Madrid. Den versjonen var enda nærmere en mulig produksjonsmodell.

Seat undersøkte også en racingversjon i disse årene. Den ble kalt Racer. Det ga en forsmak på det senere Seat Leon WTCC.

Seat Leon WTCC oppnådde suksess i World Touring Car Championship. Så det var ikke bare for å brenne penger at modellen tok så lang tid å utvikle.

I dag eksisterer fortsatt både den originale Salsa og Salsa Emoción. De er lagret i Nave A-122, som er en del av Seat Históricos-samlingen. Samlingen er lokalisert ved Zona Franca-anlegget i Barcelona.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om Seat. Vi har artikler om alt fra eldre modeller til de nyeste Cupra-versjonene og en regissørfyring forkledd som et «ønske om nye utfordringer».

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults...

Sjåførene har skylden – dreper rekkevidden til elbiler

En ny test fra tyske Aviloo viser forskjell i...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...