Etter tre toppmodeller med V12-motor, kutter Ferrari nå bort halvparten av sylindrene. For det er 'bedre', heter det i forklaringen fra Maranello.
Ferraris nye toppmodell, F80, er utstyrt med en V6-motor, som markerer et farvel til V12-motoren som ellers er å finne i de tre siste flaggskipene fra Maranello.
Denne avgjørelsen har allerede skapt en del debatt ettersom flere Ferrari-fans hadde forventet en annen V12-motor. Men på fabrikken falt valget på en mye mindre motor.
I et intervju med Auto Express forsvarte Ferraris markedssjef Enrico Galliera og forklarte hvorfor den store V12-motoren nå er borte.
– Vi spurte oss selv om vi skulle bruke den mest ikoniske motoren (V12, red.) eller den kraftigste (V6, red.), og vi bestemte oss for å velge den siste.
– Dette er noe vi alltid har gjort med superbilene våre, nemlig å velge den teknisk beste lossingen på det aktuelle tidspunktet, sier Galliera.
LES OGSÅ: Bilmerket kan gå tom for reservedeler – alt kastes
Markedssjefens ord står imidlertid i sterk kontrast til det Ferraris designsjef Flavio Manzoni mente og sa på slutten av fjoråret.
På den tiden forsvarte han beslutningen om å fortsette med en naturlig aspirert V12-motor i etterfølgeren til 812 Superfast. Bilen vi nå kjenner som 12Cilindri.
– En V8 turbomotor kan forbedre ytelsen. Men fra et følelsesmessig perspektiv er dette det beste du kan få.
I tillegg til valget av V6, har Ferrari også utelukket å bruke en plug-in hybrid eller helelektrisk drivlinje i F80.
Etter nøye vurdering ble det konkludert med at en V6 hybrid var og er den teknisk beste løsningen for F80.
Det indikerer også at Ferraris første helelektriske bil, som forventes å komme på veiene i 2025, sannsynligvis ikke er en hyperbil, men snarere en mer praktisk modell.
Tidlige tester av denne bilen har blitt oppdaget med et modifisert Maserati Levante-karosseri, og det ser ut til at den vil ha en simulert V8-motorlyd. Les mer om det her.
Til tross for beslutningen om å redusere antall sylindre, har det ikke avskrekket kjøpere. Alle de 799 eksemplene av F80 var utsolgt før den offisielle presentasjonen, til tross for en prislapp på 3,6 millioner euro.
For de som heller vil ha en V12-motor foran, tilbyr Ferrari fortsatt modeller som 12Cilindri og visse begrensede opplag i merkets Icona-serie på programmet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!