Elbiler er dyrere. Både å kjøpe og å reparere. Men en sammenligning fra en tysk siktekjede går direkte mot en amerikansk når det kommer til forskjellen.
Det er ingen tvil om at elbiler både er dyrere i innkjøp og reparasjon. Men hvor mye dyrere avhenger av hvordan du vrir og snur tallene.
Ifølge den tyske kontrollkjeden Dekra, som også er til stede i Danmark, overdriver andre undersøkelser når det kommer til prisforskjellen mellom ødelagte el- og fossilbiler. I hvert fall når tyskerne sammenligner med sine egne tall.
Dette skriver visjonsselskapet i en pressemelding .
Dekra hevder å ha bedt vanlige tyskere med elbiler om nesten 200.000 skademeldinger. Og ja – elbiler er dyrere å reparere enn andre biler. Det er bare ikke så dyrt som andre studier hevder, sier Dekra.
LES OGSÅ: Skjer 1. januar 2025 – nå må alle biler gjennom denne kontrollen
Avvisningen – eller avlivingen av myten om du vil – begrunnes av kontrollselskapet med at elbiler er betydelig yngre enn både bensin- og dieselbiler når de får en skade.
Derfor vil Dekra også kun sammenligne biler som ikke er mer enn tre år gamle med hverandre. Og det uansett om bilene går på diesel, bensin eller strøm. For da er forskjellen 'bare' 10 prosent.
En annen grunn til at elbilen koster mer å reparere, sier Dekra, er knyttet til lange ventetider og dårlige muligheter for å reparere bilene generelt.
– Hvis en støtfanger må skiftes, spiller ikke drivstofftypen noen avgjørende rolle. Men hvis batteriet på elbilen blir skadet, har det naturligvis alvorlig innvirkning på reparasjonsarbeidet, sier Bernd Grüninger fra Dekra.
Dekra nevner imidlertid ikke med et eneste ord at det også finnes elbiler som er vesentlig eldre enn tre år. Den eldste Tesla Model S er rundt 12 år, hvis man tar utgangspunkt i årsmodellen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!