Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del av pakken.
Den nye elektriske BMW M3, internt kjent som ZA0, forventes å bli lansert i 2027. Bilen vil bli bygget på BMWs nye «Neue Klasse»-plattform og vil ha en betydelig innvirkning.
Første rapportene peker på minst 850 hestekrefter, og enda kraftigere versjoner kan komme senere.
BMW M-sjef Frank van Meel bekrefter at selv om merket vil fortsette å tilby manuelle girkasser i nåværende bensinmodeller som M2, vil teknologien ikke bli overført til de elektriske M-modellene.
Over halvparten av M2-kjøpere velger i dag manuell girkasse.
Ifølge Frank van Meel er ikke en tradisjonell manuell girkasse kompatibel med måten elbiler er bygget på.
I en tale på Concorso d'Eleganza Villa d'Este forklarte han at manuell girkasse tilførte unødvendig kompleksitet uten å forbedre bilens ytelse eller effektivitet.
Derfor er det valgt å utelate det.
I stedet jobber BMW M med nye måter å skape en kjøreopplevelse i elbiler. Uten motorturtall og girskift kan føreren miste fartsfølelsen.
Derfor utvikler BMW løsninger med akustisk tilbakemelding, haptiske signaler og visuelle indikatorer i sanntid for å opprettholde den emosjonelle forbindelsen mellom bil og fører.
For noen måneder siden viste en teaser en M3 EV-prototype som leverte en lyd som minner om en forbrenningsmotor inne i kupeen.
Dette tyder på at kunstig lyd vil bli en sentral del av opplevelsen i den nye modellen.
Ny plattform gir nye muligheter
BMWs nye elbilarkitektur er svært fleksibel og støtter alt fra én til fire motorer. Den elektriske M3 vil sannsynligvis ha synkronmotorer (EESM) på bakakselen for rask respons og asynkronmotorer (ASM) foran.
Frontmotorene er effektive og minimerer luftmotstand når de ikke er i bruk.
Denne kombinasjonen lar ingeniører finjustere bilens ytelse med stor presisjon.
Samtidig reduseres energitapet som ofte ses i elbiler med to motorer. Dette resulterer i mer effektiv kjøring. I hvert fall i teorien.
Den nye M3 introduserer også BMWs «Heart of Joy»-kontrollenhet. Den integrerer kontrollen av drivverk, bremser, energigjenvinning, lading og styring i ett system. Enheten behandler informasjon ti ganger raskere enn tidligere systemer.
BMW lover derfor «eksepsjonell presisjon» i den nye bilen. Dette er for å sikre at kjøreopplevelsen forblir i fokus, selv om motoren er elektrisk.
Men merket prøver å beholde noen av elementene som entusiaster setter pris på, selv om de tilsynelatende må tåle falsk motorstøy.
Insisterer på å skape «korglede»
Selv om manuell girkasse forsvinner helt, og alle elbiler i utgangspunktet kjører likt, insisterer BMW på at de ikke har glemt «kjøregleden».
Men nå som den ikke lenger finnes i selve koropplevelsen, prøver tyskerne å gjenoppdage den med kunstig lyd og annen teknologi.
Spørsmålet er om dette er noe kundene er begeistret for. Eller om BMW er i ferd med å lage en Mercedes der kundene flykter fordi toppmodellen ikke innfrir forventningene. Les mer om det her .