26. april, 2025

Skatteministeren: Fordel med å fjerne registreringsavgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner nå at det er en fordel å fjerne registreringsavgiften på elbiler. Spørsmålet er om det vil skje.

Skatteminister Rasmus Stoklund erkjenner at det kan være fordeler forbundet med å permanent fjerne registreringsavgiften på elbiler.

Uttalelsen kom etter et besøk hos Andersen Biler i Hillerød mandag 31. mars.

Besøket ble arrangert av DI Bilbranchen og hadde som mål å gi statsråden og stortingsmedlem Fie Hækkerup (S) innblikk i de administrative sidene ved dagens registreringsavgift.

Det skriver DI Bilbranchen i en pressemelding .

Organisasjonen benyttet anledningen til å gjøre statsråden oppmerksom på bilavgiftene i forkant av en politisk evaluering på området.

Å fjerne registreringsavgiften er bare en vurdering

Organisasjonen foreslår et oppgjør med eksisterende registreringsavgift spesielt for elbiler. Forslaget innebærer en permanent avskaffelse av avgiften på elbiler og i stedet en økning av den løpende avgiften på bilbruk.

Bakgrunnen for forslaget er dels et ønske om å fremme grønn omstilling og ny teknologi, og dels de administrative belastningene knyttet til dagens system.

Bransjedirektør Thomas Møller Sørensen fra DI Bilbranchen utdyper dette synspunktet:

– Vi har i årevis argumentert for at registreringsavgiften straffer ny teknologi på bekostning av grønn omstilling og trafikksikkerhet.

– I tillegg er det ekstremt vanskelig å administrere både for staten og næringslivet, da riktig avgift for hver enkelt bil skal beregnes, dokumenteres og administreres.

– I DI anslår vi at bilindustrien bruker tid og ressurser tilsvarende 300 millioner danske kroner hvert år. kr. for administrasjonen av skatten.

Han viser til at selv om det lenge har vært politisk oppmerksomhet rundt utfordringene med registreringsavgiften, har statens inntekter fra den historisk sett vært en barriere for endring. Den situasjonen er imidlertid i endring.

– Det høye salget av elbiler, som har ingen eller begrenset registreringsavgift, har redusert statens inntekter fra registreringsavgiften betydelig.

– Vi har derfor nå en unik mulighet til å etablere effektiv og intelligent bilbeskatning en gang for alle.

– I DI foreslår vi å permanent fjerne registreringsavgiften på elbiler og i stedet sette et tak på den løpende beskatningen av biler, sier Thomas Møller Sørensen.

Hos Andersen Biler, som har over 400 ansatte fordelt på 14 lokasjoner, opplever du konsekvensene av avgiftens kompleksitet direkte.

– Tinglysningsavgiften er et lappeteppe av lappeløsninger som ingen kan finne ut av. Jeg vil tro at vi totalt har to-tre årsverk som ikke gjør annet enn å dokumentere og administrere at vi betaler riktig skatt.

– I tillegg kommer kostnader til nødvendige IT-systemer og konsulenter. Vi kunne i stedet brukt alle disse ressursene til å skape vekst og arbeidsplasser, forklarer Martin Frykmann:

Etter besøket og presentasjonen av DI Bilbranchens forslag uttalte skatteminister Rasmus Stoklund:

– Det er alltid godt å komme ut i virkeligheten og se hvordan lover og regler i praksis påvirker næringslivet, i dette tilfellet spesielt bilindustrien.

– Vi i regjeringen har tatt forslaget fra DI til etterretning og ikke minst fordelene med å permanent fjerne registreringsavgiften på elbiler. Dette vil inngå i våre videre vurderinger.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Elbil leveres uten elektriske vinduer og kun på stålhjul

Manuelle sidevinduer, stålhjul og ingen radio.. Det er 'utstyrspakken' fra det nye amerikanske bilmerket Slate. Til gjengjeld holdes prisen lav. Det nye amerikanske elbilmerket...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...