Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten går kun på strøm.

Skoda-designer Ljudmil Slavov gjenoppliver den klassiske Favorit som et moderne elbilkonsept. Den nye tolkningen av Skoda Favorit tok 120 timer å utvikle.

Skoda har presentert en moderne tolkning av Favorit-modellen. Designeren Ljudmil Slavov står bak konseptbilen.

Han har brukt rundt 120 timer på å utvikle bilen. Målet var å hedre det originale Bertone-designet.

Samtidig måtte bilen ha et moderne «Modern Solid» estetisk uttrykk, fordi den originale Favoriten fra 1987 var en svært viktig modell for Skoda.

LES OGSÅ: Skoda lurer kundene – ny elbil er 23 prosent verre

Den nye konseptbilen er ment som en slags elektrisk crossover. På noen måter minner den om biler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, som på mange måter er svært langt fra den originale bilen.

Skoda avduket en moderne versjon av motorsykkelen Laurin & Klement Slavia B fra 1899 tidligere denne måneden.

Nå har merket vendt fokuset mot en annen del av arven sin, Favorit. Det var den siste modellen Skoda utviklet uavhengig, Volkswagen-gruppen overtok det tidligere sovjetiske merket først i 1991.

Den opprinnelige Favorit ble utviklet med begrensede ressurser under kommunistisk styre.

Bilen kunne lett ha endt opp som nok en billig og glemt bil. Men da den debuterte sommeren 1987, ble bilen en suksess. På denne måten er ikke Skoda i dag et av de sovjetiske merkene som enten blir glemt eller husket med anger.

Femdørs hatchbacken ble lansert med en 1,3-liters firesylindret motor. Motoren produserte beskjedne 62 hestekrefter.

Til tross for sin begrensede ytelse ble Favorit eksportert til en rekke land. I dag sier Skoda-ledelsen at Favorit viste at ingeniører kunne «skape en attraktiv bil av høy kvalitet som fikk oppmerksomhet over hele verden».

Designelementer og fremtidsvisjoner for Favorit

Interessant nok valgte Ljudmil Slavov å ikke innlemme Skodas «Tech-Deck Face» i det nye designet.

Originalen hadde en relativt enkel front. Det er løst gjengitt på konseptet. Her kan du se slanke LED-frontlykter. De er ledsaget av en delvis gjennomsiktig «kolera».

Andre designfunksjoner er ting som de "delte" dornhåndtakene og konkave felger. De kompletteres av et «svevende» tak og en opplyst Skoda-logo.

Slavov har også sett for seg et racingkonsept av bilen. Den har andre støtfangere og et generelt mer rått utseende.

Du kan også se en fremtredende diffuser. En større spoiler og en hjelm med hurtigkobling er også en del av pakken.

Den originale Skoda Favorit var en viktig bil. Skodaen viste at den kunne gjøre noe. selv før Volkswagen tok over. Det var imidlertid ikke før godt ut på 90-tallet og kanskje ikke før på 00-tallet at de hånlige Skoda-vitsene døde helt hen.

Skodas arv og fremtid

Konseptet er et eksempel på hvordan Skoda fortsetter å bygge videre på sin historie. Samtidig ser merket frem til nye teknologier. D

Det er fortsatt ukjent om en ny Favorit vil bli satt i produksjon. Men designøvelsen viser at det faktisk kan gjøres.

Og skulle Favorit gjenopplives, ville det ikke være første gang et bilmerke på 2020-tallet gjenoppliver en forhistorisk modell. Eller i det minste navnet.

Renault eksperimenterer med nye 4- og 5-modeller, selv om disse bilene teknisk sett ikke har noe med forgjengerne å gjøre.

Skoda Favorit er tilbage - genopstår efter 31 år
Kreditt: Skoda


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes tilbakekaller elbiler – høres feil ut i revers

Elbiler lager vanligvis ikke mye støy. Men når de...

Dansk bilforhandler mottok 9,9 milliarder kroner fra 2024

Den danske bilforhandleren Ejner Hessel hadde 9,9 milliarder kroner...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190...

Danske diskvalifisert fra Le Mans – Ferrari var ulovlig

Danske Nicklas Nielsen er blitt diskvalifisert fra Le Mans...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...