Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med firehjulsdrift blitt forsinket.

Skoda Elroq 85 får ikke den samme ladekraften som det tsjekkiske bilmerket hadde lovet kundene sine.

Maksimal ladeeffekt reduseres betydelig. Dette skyldes utfordringer med leveranser av elbilbatterier, sier tsjekkerne.

Skoda har derfor valgt å bytte batterileverandør for modellen.

Det nye batteriet er identisk med det som finnes i den fysisk større Skoda Enyaq 85. Endringen er ment å forhindre lange ventetider for kundene.

Den nye elbilen, Skoda Elroq, ble opprinnelig introdusert som et mindre alternativ til den større Enyaq.

Ved lanseringen ble Elroq 85-modellen lovet en hurtigladeeffekt på 175 kW. Nå er den spesifiserte ladeeffekten for Elroq 85 redusert til 135 kW. Dette er en nedgang på 23 prosent sammenlignet med den opprinnelige kunngjøringen.

Det er bemerkelsesverdig på mange måter. Spesielt fordi modellene med mindre batterier, Elroq 60 og Elroq 50, har høyere ladeeffekt. De er henholdsvis 165 kW og 145 kW.

Årsaken til endringen er leverandørbytte. Skoda har tatt dette valget for å unngå risikoen for lengre leveringstider for Elroq 85.

Skoda Elroq blir en underlegen bil

Skodas svenske pressesjef, Hanna Storckenfeldt, har bekreftet endringene overfor Vi Bilägare.

Og at de gjelder biler produsert fra uke 25. Skoda i Sverige opplyser videre at de midlertidig vil utstyre Elroq med det dårligere batteriet frem til andre kvartal 2026.

Selv om den maksimale ladeeffekten er lavere, betyr ikke dette nødvendigvis mye lengre ladetider i praksis. En jevn og stabil ladekurve kan kompensere for den lavere maksimale effekten.

Hurtiglading fra 10 til 80 prosent forventes å ta omtrent 26 minutter. Dette er stort sett uendret fra tidligere kunngjøringer. For lading i området 10 til 40 prosent kan tiden imidlertid være litt lengre.

Det tyske nettstedet Heise har påpekt den potensielle forskjellen i de kortere ladeintervallene. Kunder bør derfor være oppmerksomme på at den lavere maksimale effekten kan ha en innvirkning her.

– Ladetiden vil bli opprettholdt, så for kundene vil det være en marginal forskjell sammenlignet med i dag, sier den svenske pressesjefen.

Toppmodellen Skoda Enyaq 85x er forsinket

Det samme batteriet som nå brukes i Elroq 85 brukes også i firehjulsdrevne Skoda Enyaq 85x. Modellen opplever nå også forsinkelser.

Ifølge de siste rapportene ser det ut til at salget av Elroq 85x vil bli utsatt. Den nye forventede salgsstarten er nå satt til slutten av sommeren.

Kunder som venter på firehjulsdriftsvarianten av Enyaq må derfor væpne seg med ekstra tålmodighet.

Skoda jobber med å løse leveringsutfordringene og normalisere produksjonen. Fabrikken har imidlertid ingen anelse om når dette vil skje. I hvert fall ikke offisielt.

Batteriproblemene endrer imidlertid ikke det faktum at det går bra hos Skoda. Faktisk hevder det tsjekkiske merkets direktør, Klaus Zellmer, at han står i spissen for bilmerket i hele Vesten som tjener absolutt mest penger. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Miljøgruppe vil tvinge sjåfører til å betale ny avgift

Et forslag om en ny veiavgift basert på korte...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50...

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt...

Fabrikk eksploderer igjen – resirkulering av batterier fra elbiler

Førti brannmenn ble sendt til en batterifabrikk i Skottland...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Lasteskip med 800 elbiler om bord brenner ikke lenger

Det er ingen tegn til at brannen lenger brenner om bord på lasteskipet Morning Midas, som tidligere denne måneden var på vei fra Kina...

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...