10. februar, 2025

Skyld for flere skader – sjåførene blir dummere

Det burde egentlig vært omvendt. Men alle slags assistansesystemer i nye biler får sjåfører til å forårsake flere ulykker, viser en studie.

Assistansesystemer i biler skal forebygge skader og ulykker. Men paradoksalt nok viser det seg at disse systemene også fører til flere ulykker på veiene.

Sjåfører har en tendens til å stole for mye på teknologi og glemmer dermed sitt eget ansvar bak rattet.

Det melder TV2.

Forsikringsselskaper ser en økning i krav der sjåfører oppgir at de stolte på bilens sensorer eller kameraer, som ikke klarte å advare dem om en potensiell fare.

– Mange av våre kunder skriver i sine skademeldinger at systemene ikke varslet dem fordi de sikkerhetskopierte eller traff noe, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebyggende spesialist i det norske forsikringsselskapet Fremtind.

Selv om bilene blir mer avanserte, øker antallet skader. I 2024 rapporterte Fremtinds kunder over 83 200 skader på bilene sine.

Spesielt i vanskelige værforhold, som f.eks Under forhold som kraftig snøfall kan bilenes sensorer og kameraer være til begrenset bruk. Eller i verste fall helt ubrukelig. Dette øker risikoen for skader dersom sjåføren kun stoler på assistansesystemene.

Det er derfor avgjørende å huske at bilens teknologi kun er et supplement til førerens eget skjønn, ansvar og oppførsel bak rattet.

– Bilens sensorer er ment som en støtte, men ikke noe vi kan betro alt ansvaret, understreker Hofstad-Nielsen.

Stress og uoppmerksomhet er fortsatt en betydelig årsak til skader i trafikken. Motsatt betyr dette at sjåfører får ryggskader fordi folk som kommer bakfra har oppmerksomheten rettet mot alt annet enn trafikken.

– Det er tilfeller der sensorene forhindrer skader, og tilfeller der sjåfører stoler for mye på sensorer og dermed blir skadet, forklarer Hofstad-Nielsen.

– Jeg bor et sted hvor det er lite parkering. Da advarer sensorene meg.

– Men jeg velger å ignorere dem, fordi jeg vet det er plass. Jeg må passe på å ikke gjøre det hele tiden.

Det er viktig å opprettholde konsentrasjonen og ikke stole blindt på bilens teknologi. Føreren må alltid være oppmerksom på omgivelsene og være klar til å reagere, selv om assistansesystemene ikke varsler.

– Det viktigste er å ta seg god tid og konsentrere seg, avslutter Therese Hofstad-Nielsen.

Her i Danmark viser en analyse fra Jyske Bank at hver 7. sjåfør forårsaker samme type skader i trafikken. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om...

Jeremy Clarkson kjempet for å ikke gjøre det

Tidligere Top Gear-vert Jeremy Clarkson har avslørt at han...

Russland legger straffetoll på kinesiske biler

I et trekk som de fleste ikke har lagt...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er...

Volvo oppslukt av flammer – kjendis kunne ha blitt drept

Den finske komikeren og TV-stjernen Jukka Hildén, mest kjent...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...